Hur ska arvet fördelas mellan halvsyskon och syskonbarn?

Min pappa är avliden och även hans föräldrar är avlidna. Nu har min pappas bror,(helbror) min farbror gått bort, och lämnade inga barn efter sig och levde ensam. Men han (pappas avlidna bror)har två halvsyskon som är vid livet och jag och mina 3 systrar ska nu försöka klura ut hur vi ska fördela arvet, hur stor del får vi var och hur delar man enlig lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken.

I första hand ärver bröstarvingar, alltså barn, barnbarnsbarn osv. (2 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom din farbror inte hade några barn får man gå vidare till nästa arvsklass, nämligen föräldrar och syskon (2 kap. 2 § ärvdabalken). Om din farbrors föräldrar hade varit vid liv hade de tagit hälften av arvet var men nu träder istället föräldrarnas barn i deras ställe och vidare träder du och dina systrar i din pappas ställe som arvingar. Även halvsyskon har rätt att ärva (2 kap. 2 § 3 st. ärvdabalken).

Beroende på vilken av föräldrarna som även var förälder till halvsyskonen fördelas arvet mellan dig och dina systrar samt halvsyskonen. Exempelvis om det var så att din farbror och hans halvsyskon hade gemensam mamma så delar halvsyskonen samt du och dina systrar på den delen som skulle ha tillfallit din farbrors mamma, alltså hälften av arvet. Den andra hälften av arvet som då skulle ha tillfallit din farbrors pappa delas mellan dig och dina systrar. Det innebär alltså att farbroderns halvsyskon skulle få 1/12 var och att du och dina systrar skulle få 1/12 plus 1/8 var av kvarlåtenskapen. Detta eftersom ni är 6 stycken som ska dela på ena förälderns hälft och sedan 4 stycken som ska dela på andra förälderns hälft.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare