Hur ser arvsordningen ut när man har barn och sambo?

Jag har ny sambo och vi har ett gemensamt barn tillsammans. Jag har två barn sedan tidigare relation. Vi äger en fastighet tillsammans. Jag äger sedan tidigare en tomt som vi har avtal om i separat samboavtal. Jag har också fler sparkonton till mina barn men dessa står än så länge i mitt namn och ej i barnens.

Om något händer mig hur ser arvsordningen ut gällande fastigheter och mina besparingar till barnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En sambo har ingen arvsrätt efter den andre sambon om det inte föreligger ett testamente. Arvsberättigade efter dig blir därför endast dina barn, de sk. bröstarvingarna.

Ni äger en fastighet gemensamt så sambon får behålla sin del i den och den andra delen ärvs av dina barn, tillsammans med allt som du ensamt äger, såväl tomt som sparkapital i ditt fall. Det spelar ingen roll om dina barn är gemensamma eller särkullbarn i er familj då samtliga av dina barn får ut sitt arv genast.

Skillnaden om ni varit gifta hade varit att ert gemensamma barns arv efter dig tillfallit din make tills han gått bort och sedan återgått till det barnet. Dina tidigare barn hade haft samma rätt till arv ändå.

Det är därför viktigt att upprätta testamente oavsett om man är gift eller sambo då särkullbarn alltid har rätt till sitt arv när föräldern avlider. Att upprätta testamente innebär inte att flytta bort arv från barnen utan att få en plan för vad som kommer hända och hur det kommer se ut. Det finns även möjlighet att bestämma vad sambon/maken ska få behålla genom testamente och vad barnen kan få ärva genast. Du kan i ett sådant bestämma om du vill att din sambo ska ärva så arvet blir hans egna (full äganderätt) eller om han ska få "låna" hälften av dina barns arv (fri förfoganderätt) tills han själv går bort, och arvet då går åter till dina barn.

Jag kan rekommendera er att boka tid hos en jurist och upprätta testamente för att veta hur just er situation kommer att se ut den dagen någon av er går bort.

Hoppas du fick vägledning i din fråga

Jennie NilssonRådgivare