FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/03/2018

Hur påverkar skadestånd rätten till försörjningsstöd?

hej, jag har blivit utsatt för långvariga hot av mina barns pappa, han e nu dömd till fängelse och blev skyldig att betala skadestånd till mig då han inte har inkomst så får jag vända mig till brottsofferfonden. min fråga är har jag rätt att behålla de pengarna när jag o barnen lever på socialbidrag? känns väldigt fel om vi inte skulle få det då jag redan blivit utsatt för lång kränkning o hot . om de nu räknar detta som inkomst så blir jag ju kränkt igen plus att mitt ex slipper undan med att ge mig min ersättning . för då e det ju in gen mening för mig att söka om det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till försörjningsstöd regleras i socialtjänstlagen

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till försörjningsstöd (4 kap. 1 § socialtjänstlagen). Med detta menas att det inte ska finnas några andra sätt för dig att försörja dig på.

Vid avgörande av om du har rätt till försörjningsstöd görs en individuell behovsprövning. Vid denna behovsprövning beaktar socialtjänsten vilka tillgångar du själv har och vilka andra möjligheter du har att få dina behov tillgodosedda.

Ideellt skadestånd räknas med vid behovsprövningen

Frågan om huruvida ideellt skadestånd räknas med vid behovsprövningen (skadestånd för misshandel räknas som ideellt skadestånd) har prövats av domstolen i fallet RÅ 2010 ref 42. I detta fall kom domstolen fram till att det inte går att bortse från ideella skadestånd vid bedömningen av om rätt till försörjningsstöd föreligger. Anledningen till detta är att försörjningsstöd endast ska ges när det inte finns några andra möjligheter för individen att försörja sig. Med andra ord kommer ditt skadestånd inräknas vid prövningen av huruvida du har rätt till försörjningsstöd eller inte.

Hoppas du har fått svara på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare