FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/04/2018

Hur löser man ut någons ägande?

Min son och jag har köpt en bostadsrätt tillsammans 50/50. Nu ska jag lösa ut min son. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formella krav på hur man löser ut någon. Det brukar göras genom att huset värderas och en del motsvarande så mycket som ägs av dem som ska köpas betalas till den som ska köpas ut. Om ert hus tillexempel värderas till marknadsvärdet 2 000 000kr så skulle du alltså betala 1 000 000 kr till din son eftersom han äger halva huset. Detta sker likt andra köp. Det är dock inget krav på att man måste göra en sådan värdering, följa värderingen, eller betala halva husets värde. Det som dock är värt att tänka på är att om din son inte får marknadsvärdet kan det ses som ett förskott på arv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl LohmanderRådgivare