Hur länge behöver jag vänta på reparation av felaktig vara?

Reklamerade min gräsklippare den 16/4. (Inköpt den 24/12). Har fortfarande inte fått den skickad till service än. Hur lång tid behöver jag vänta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson köpt en gräsklippare av ett företag/en näringsidkare. Isåfall är det konsumentköplagens som är tillämplig (1 § KKöpL). Om jag har misstolkat din fråga är du välkommen att skicka in din fråga på nytt med förtydligande.

Avhjälpande av ett fel ska ske inom skälig tid (26 § 3 stycket KKöpL). Vad som är skälig tid är en bedömning som får göras från fall till fall. I första hand brukar man se till köparens behov av varan i felfritt skick. Eftersom det i ditt fall gäller en gräsklippare kan man tänka sig att du har ett ganska stort behov av en fungerande gräsklippare nu inför sommaren. Det gör att den skäliga tiden rimligtvis inte borde vara så lång. Eftersom det nu gått 1,5 månad sedan du reklamerade gräsklipparen och jag tolkar det som att reparationen inte ens påbörjats än är min bedömning att säljaren överskridit vad som är skälig tid för reparationen. Jag rekommenderar dig därför att kräva en annan påföljd av säljaren, antingen att säljaren levererar en ny felfri gräsklippare till dig (26 § KKöpL) eller att köpet hävs så att du kan köpa en ny gräsklippare (28 § KKöpL). Min bedömning är att felet är av så väsentlig betydelse för dig att du har rätt att häva köpet, eftersom behovet av en gräsklippare under sommaren är stort (29 § KKöpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare