Hur kan man reglera sitt arv om man vill att efterlevande ska sitta kvar i orubbat bo och man har ett gemensamt barn och en make har särkullbarn?

Min man har 2 barn i ett tidigare äktenskap och vi har en gemensam son. Vi har skrivit ett testamente där vi ärver varandra fullt ut men med rätt för särkullbarnen att få sin laglott. Detta innebär att om min man går bort först kan jag bo kvar etc och vid min bortgång får vår son allt efter mig utan att något testamente väl behöver upprättas?Om jag vill att det han får efter oss/mig skall vara enskild egendom ska det väl skrivas i något dokument?

Nu vill jag säkra att min son får en större del än sin systrar om jag skulle gå bort först. Jag antar att jag måste upprätta ett testamente där jag testamenterar en del/alla mina tillgångar till sonen, stämmer det?

Kan jag villkora när han får ut sin del? det är ju olyckligt om pappan måste flytta.

Jag vill att det som sonen får ska vara enskild egendom, är det "bara" att skriva in?

Något vi bör tänka på i sammanhanget?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar regleringen i ärvdabalken (ÄB).

Om jag tolkar dig rätt har din man två barn och du ett barn som är gemensamt med din man. Samt att det är dina två styvbarn som är din sons "systrar".

Denna fråga aktualiserar flera olika aspekter av arvsrätten. Jag kommer därför att dela upp mitt svar i rubriker som behandlar de olika aspekterna av din fråga.

Om du går bort först, respektive om din man går bort först
Enligt ÄB 3:1 gäller att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken. Detta innebär att om du dör först, ska all din kvarlåtenskap tillfalla din man, och vice versa. Från denna regel gäller dock ett undantag som berör särkullbarn. Undantaget innebär att särkullbarn har möjlighet att direkt ta ut sitt arv om deras förälder avlider. Detta innebär alltså att om din man avlider först ska hans två barn ha rätt att direkt få ut hela deras arv. Eftersom att ni dock har upprättat ett testamente mellan er som ger er rätt till den först avlidne makens/makans kvarlåtenskap kommer inte regeln i ÄB 3:1 att tillämpas på detta vis. Testamentet ni upprättat till förmån för varandra, och som beror på vem som avlider först, kommer att leda till följande konsekvenser.

Om du avlider först blir det egentligen ingen skillnad med testamentet. Enligt ÄB 3:1 gäller att din man i så fall ska ärva dig. När han dör kommer er gemensamma son få rätt till efterarv, vilket jag går in på mer strax nedan.

Om din man avlider först gäller enligt ÄB 3:1 att hans två särkullbarn ska få ta ut sitt arv på en gång. Eftersom ni upprättat ett testamente förlorar de dock sin rätt att direkt ta ut hela sitt arv. Det som istället händer är att de endast får rätt att kräva sina laglotter. Detta innebär att de har rätt att få ut totalt 2/6 av din mans kvarlåtenskap om han avlider först. Denna rättighet för din mans särkullbarn kan de utkräva även om det finns ett testamente som säger annat (se ÄB 7:3).

Hur kan du göra för att din son får allt efter dig?
Om vi börjar med scenariot att din man dör först och sedan du är svaret enkelt. Eftersom det då endast finns din son kvar som arvinge kommer han att ärva allting såvida det inte finns något testamente som du upprättat som säger något annat (se ÄB 2:1).

Den situation som är mer komplicerad är den att du avlider innan din make. Det som då händer är att regeln i ÄB 3:1 tillämpas eller det testamente som ni upprättat till förmån för varandra. Detta innebär att din make kommer att ärva allting efter dig med så kallad fri förfoganderätt, men att din son kommer få rätt till så kallat efterarv efter att din man slutligen avlidit.

Jag ska nu förklara hur så kallat efterarv fungerar. Efterarv är vad man kallar ett gemensamt barns arvsrätt efter den först avlidne föräldern, men som barnet inte får ut förrän båda föräldrarna är avlidna. Notera att det är detta som gäller om det inte finns något testamente som förordnar om något annat.

Här följer ett exempel.
Vi säger att du efterlämnar 300' (tusen) när du avlider efter det att bodelningen ägt rum. Din man ärver då 300' med så kallad fri förfoganderätt. Det är dock inte specifikt dessa 300' som han ärver med fri förfoganderätt. Istället ärver han med fri förfoganderätt den andel som dessa 300' utgör av hans totala förmögenhet. Vi säger att din man själv har 300' vid din död han också. Detta innebär att han då ärver 300' och får en total förmögenhet om 600'. För att kunna räkna ut andelen som han innehar med fri förfoganderätt delar man de 300' han ärver av dig med den totala förmögenheten han då får. Alltså tar man 300' delat med 600' = 1/2 (eller 0,5). Detta innebär att han i denna situation innehar hälften av sin egendom med fri förfoganderätt. Detta innebär att hälften av hans egendom, ska gå till er gemensamma son när han avlider. Om han tio år senare avlider och då har två miljoner, innebär det alltså att din son i så fall har rätt till en miljon som så kallat efterarv (eftersom att hälften av två miljoner är en miljon). Men det innebär också att om din man avlider senare med endast 500 kr på banken kommer din son endast få hälften av detta. Storleken på andelen beror ju alltså på hur stor hans förmögenhet är, och hur stor den förmögenhet som han övertagit med fri förfoganderätt är. Det är proportionen mellan dessa två förmögenhetsmassor som avgör storleken på andelen. Din son skulle alltså i detta scenario ha rätt till hälften av din makes kvarlåtenskap i form av efterarv från dig.

Den andra hälften av din makes kvarlåtenskap skulle dock delas upp på hans särkullbarn och er gemensamma son. På den hälften skulle de alltså dela med en tredjedel var. Detta är för att din son får ut både sitt efterarv, som ju är arvet efter dig, samt arvet efter sin far som han ju måste dela med sina systrar.

Hur kan du påverka allt detta?
Jag förstår det som att du vill att din make ska få sitta i så kallat orubbat bo ifall du avlider först och att din son därefter ska få ut sitt arv. För att detta ska gälla krävs inget testamente. Denna lösning följer nämligen direkt av ÄB 3:1. Du behöver alltså inget testamente för att villkora när han ska få ut sin del. En sak som dock är viktig att tänka på är att om du vill att din son ska ha rätt till efterarv trots att du har skrivit ett testamente som säger att din make ska ärva dig om du avlider först, är att du också skriver att din son ska ha rätt till efterarv. Det är då bra att ni skriver att din make i det fallet att du avlider först ska ärva dig med "fri förfoganderätt", samt att efter hans död ska er gemensamma son få efterarv efter dig.

Det som kräver ett testamente är för att förhindra att din mans särkullbarn ska kunna ta ut hela deras arv direkt om din man avlider innan dig, såsom jag beskrivit under den första rubriken. Du behöver även ett testamente om du vill att din sons efterarv ska vara hans enskilda egendom. Mer om det direkt nedan.

Enskild egendom
För att göra din sons egendom till enskild krävs att du skriver detta i ditt testamente till honom. Då förordnar du om att arvet efter dig ska utgöra din sons enskilda egendom, oavsett om han ärver i form av efterarv (för att du avlidit innan din make) eller direkt från dig (för att du avlidit efter din make). Regeln om att egendom blir enskild om den är ärvd med förordnande i testamente om att den ska vara enskild finns i äktenskapsbalken 7 kap 2 § 4 punkten.

Sammanfattning
Ni behöver ett testamente för följande saker:
- Förordna om att arvet ska vara enskild egendom.
- Förhindra särkullbarnen från att direkt kunna ta ut hela deras arv från din make.

Ni behöver inte ett testamente för följande:
- För att din make ska ärva dig om du avlider först och att din son efter hans död ska få efterarv.

Avslutning
Vad angår just arvsfrågor är det omöjligt för mig att veta om det är något mer som ni just nu bör tänka på vid reglerandet av era arvsfrågor. Detta följer av att det finns många olika aspekter och förutsättningar som kan påverka hur ett arv i slutändan fördelas. Men i mitt svar har jag gått igenom själva grundstommen för hur ert arv kommer att delas upp. Om det kommer upp specifika frågor eller nya situationer som ni tror kan påverka ert eventuella testamente eller arvet efter er rekommenderar jag att ni hör av er igen.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor för tillfället. Om du har några följdfrågor angående mitt svar kan du antingen kommentera nedan eller maila mig på Joel.Herrault@Lawline.se.

Om ni vill ha råd eller hjälp med att upprätta ett testamente kan ni höra av er direkt till Lawlines juristbyra via telefon på numret 08-533 300 04. Lawline kan ofta erbjuda fast pris.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare