Hur gör man när man har en skuld till avliden förälder?

Vi är tre syskon, där den ene av oss har lånat stora summor pengar av vår mor. Kan man räkna bort den summan, om han har skuld kvar till henne vid hennes död. Det finns inget skrivet skuldebrev dom emellan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skuld till en person försvinner inte när fordringsägaren (i detta fallet din mor) dör. Skulden tas över av dödsboet som då kan driva in fordran eftersom det är en tillgång för dödsboet. Istället för att driva in fordran kan man i praktiken avräkna skulden från bröstarvingens (barnets) arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare