FrågaAVTALSRÄTTFormkrav15/10/2019

Hur fungerar ett formalavtal?

Är alla formalavtal skriftliga eller kan själva formkravet vara något annat än att avtalet ska upprättas skriftligt? När uppstår avtalsbundenhet gällande formalavtal? Är det då det råder samstämmig vilja eller då exempelvis kontraktet är undertecknat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kännetecknet för formalavtal är att de är tvungna att vara i en viss form för att räknas som giltiga. Oftast är denna formen skriftlig, men kan även vara exempelvis att det måste vara bevittnat. När det finns krav på att avtalet ska ha en viss form så krävs det att denna formen uppfylls för att det ska räknas som giltigt. Är kravet med andra ord att avtalet är skriftligt så måste det vara skriftligt för att avtalsbundenhet ska uppstå. Exempel på ett formalavtal är fastighetsköp där kontraktet ska vara skriftligt för att vara gällande.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare