Hur fördelas arvet om inga bröstarvingar finns?

Jag har inga barn, en mor som lever och en far som är avliden. Jag har också tre halvsystrar, en som är dotter till min far och två som är döttrar till min mor. Hur fördelas mitt arv om jag skulle avlida? Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen

I första hand gäller att bröstarvingar ärver, dvs barn (2 kap. 1 § ÄB). Finns inga bröstarvingar, ärver den avlidnes föräldrar istället hälften var av arvet (2 kap. 2 § 1 st. ÄB). Om ena föräldern är död, träder syskonen till den avlidne i den förälderns arvsrätt och delar lika mycket på dennes del (2 kap. 2 § 2 st. ÄB). Vad gäller halvsyskon, under förutsättning att den gemensamma föräldern är avliden, träder de in och tar lika stor lott precis som de andra syskonen (2 kap. 2 § 3 st. ÄB).

Din situation

Det framgår att du inte har några barn, och då ärver dina föräldrar hälften var. Din mor får alltså den ena hälften av ditt arv, och din far får den andra hälften av ditt arv. Eftersom din far är avliden, träder din pappas dotter, dvs din ena halvsyster, in i faderns ställe och ärver dig. Vad gäller dina två andra halvsystrar från din mors sida, ärver de inte dig eftersom er gemensamma förälder inte är död.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare