Hur fördelas arvet när jag inte har barn, men har förälder och syskon?

Hej.

Jag lever ensam. Inga barn.

Min far lever. Har en helsyster och en halvbror på min döda mors sida.

Om jag dör med dessa förutsättningar hur fördelas arvet efter mig. Inget testamente finns upprättat.

Går hela mitt arv till min far? Eller delas något till min halvbror om jag dör.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB).

I 2 kap. ÄB framgår arvsordningen. Där stadgas att det i första hand är bröstarvingar (barn) som ska ärva (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom du inte har några barn så kommer arvet istället tilldelas tilldelas enligt 2 kap. 2 § ÄB, där det framgår att i de fall det inte finns några bröstarvingar kommer föräldrar och syskon ärva. Din far kommer ärva hälften av din kvarlåtenskap och eftersom din mor är avliden så kommer din syster och halvbror få dela på den andra hälften av kvarlåtenskapen.

Anledningen till varför din halvbror kommer få ta del av arvet är därför att det är er gemensamma förälder (din mor) som är avliden. I 2 kap. 2 § tredje stycket ÄB står det att ett halvsyskon, tillsammans med helsyskon, ska dela på den lotten som skulle tillfallit den avlidna föräldern, i detta fall din mor.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Skulle du ha någon annan fundering är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare