Hur fördelar man arvet av ett samägt hus?

Som sambos köpte vi ett gemensamt hus. Nuvarande ungefärligt värde 4 000 000.

Enligt lagfart äger A 65% = 1 400 000 och B 35% = 2 600 000

Vi har nu gift oss.

A har 2 barn och B har 1 barn.

Inga gemensamma barn.

Vi har skrivit testamente där vi vill att arvet fördelas enligt procentsatsen i lagfarten när en av oss dör.

Fråga:

Gäller testamentet och lagfarterna efter giftermålet som fördelningsprincip för arv/laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregler

Som jag förstår din fråga undrar du hur husets värde kommer delas om någon av er går bort, dvs om det kommer att fördelas som står i testamentet och lagfarten eller om det kommer att delas på något annat sätt.

Arv och testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB). Som huvudregel ärver den efterlevande maken allt från den avlidne, men särkullbarn (barn till bara den ena i paret) ärver deras förälder när denne gått bort (3 kap 1 § ÄB). I ert fall har ni bara särkullbarn vilket innebär att era barn kommer få ut sitt arv när respektive förälder går bort. Eftersom det står i lagfarten hur mycket som var och en äger, kommer detta att användas som utgångspunkt vid uppdelning av arvet. I testamentet kan bara regleras hur mycket (undantag för laglott) var och en får. Om man inte har äganderätt till något, kan man inte testamentera bort det. I ert fall kan tex A alltså inte testamentera bort mer än 65% av husets värde.

Undantag

Det finns ett antal undantag som den efterlevande maken kan åberopa: 1) Bodelning efter en make avlidit, 2) basbeloppsregeln och 3) efterlevande makes rätt att bo kvar i huset. Dessa är dock frivilliga, dvs den efterlevande maken kan använda sig av dem om denne vill, men måste inte. Eftersom ni verkar överens kommer detta antagligen inte att vara ett problem.

Sammanfattning

Enligt huvudregeln kommer fördelningen följa lagfarten, om inte den efterlevande maken kräver bodelning eller liknande åtgärd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare