Hur får särbos rätt till varandras egendom vid dödsfall?

Hur säkerställer vi som särbos att vår partner är den som har juridisk rätt till varandras egendom vid olycksfall? Båda har barn sedan tidigare äktenskap och vill att vi nu ska kunna ha tillgång och rättighet att ordna vid eventuell bortgång. Hur hanterar man sånt och vad krävs skriftligt? Vi är idag förlovade och har varit ett par i 6 år och förlovade sedan ett år tillbaka

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Kan ni ärva varandra?

Eftersom ni inte är gifta så kommer ni i nulägen inte kunna ärva varandra, det ska även nämnas här att sambor (om ni bestämmer er för att flytta ihop i framtiden utan att gifta er) inte heller ärver varandra.

Testamente

Då ni inte är gifta så kommer ni behöva upprätta ett inbördes testamente för att ni ska få juridisk rätt till varandras egendom vid dödsfall. Ett inbördes testamente utgör egentligen två testamente, ett av vardera person, fast det är skrivet på samma papper.

För att testamentet ska vara giltigt krävs det att det upprättats skriftligt och att två vittnen närvarat när ni skrivit under testamentet. Dessa vittnen ska sedan också skriva under testamentet. Vittnena behöver känna till att det rör sig om ett testamente, men det är upp till er om de ska få veta innehållet eller inte (ÄB 10 kap. 1 §).

Det ställs dessutom en del krav på de som ska vara testamentsvittnen. Dessa får inte vara under 15 år, eller lida av en psykisk störning som gör att de saknar insikt om betydelsen av deras vittnesbekräftelse. Inte heller får någon som står i rätt- upp eller nedstigande släktskap eller svågerlag vara vittne (ÄB 10 kap. 4 § första stycket). Din särbo får inte heller vara vittne till testamentet (ÄB 10 kap. 4 § andra stycket). Jag skulle här rekommendera att ni väljer vittnen som ni inte har något släktskap med för enkelhetens skull.

Vad kan testamenteras bort?

Eftersom ni båda har barn kan inte allt testamenteras bort. Ditt barn har rätt till sin laglott och din särbos barn har rätt till dennes laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (ÄB 7 kap. 1 §). Har du bara ett barn är arvslotten 100 % och laglotten är då 50 % av din egendom. Har du egendom värt 100 000 kr har alltså ditt barn rätt till 50 000 kr. Har du två barn är deras laglott 25 000 kr vardera. Resterande 50 000 kr som blir över har du rätt att testamentera bort till din särbo.

Är det så att ni testamenterar er egendom till varandra utan att beakta laglotten så kan era barn påkalla jämkning av testamentet för att få sin laglott (ÄB 7 kap. 3 §).

Rättighet att ordna vid eventuell bortgång

För praktiska saker, såsom hur ni vill ha det på en eventuell begravning, rekommenderar jag er att fylla i vita arkivet. Detta är kostnadsfritt och hittas enkelt genom sökningar på "vita arkivet". Detta är dock inte en nödvändighet och är inte juridiskt bindande.

Sammanfattning

För att få juridisk rätt till varandras egendom vid dödsfall behöver ni upprätta ett inbördes testamente. Eftersom ni båda har egna barn så kan inte allt testamenteras till den andra särbon utan här måste laglotten beaktas (se rubrik "Vad kan testamenteras bort?"). För praktiska önskemål vid ordnandet av en eventuell bortgång hänvisar jag er till vita arkivet.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga. Har ni fler frågor är ni varmt välkomna att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare