Hund med kvalster i pälsen – säljaren vill inte ta ansvar

Hej!

Vi köpte en 1årig blandrashund. Åkte 30 mil enkel resa för att hämta honom, vi hade bett om ALL info innan pga resvägen. Väl framme kom den dålig info fram. BL.A. "han skrapade av sig lite päls när han kröp under altanen häromdan"

Ok, det & rätt mycket mer, himla surt! Men vi köpte honom ändå. Vi bokade veterinär -hälsokoll & vaccin. Men hon ville kolla upp pälsen först, tyckte det såg konstigt ut. Fick ut special schampo, blev bara värre. Tillbaka, tog prover, hon kom fram till att han hade demodex. Smsade säljaren att han borde se över sina andra hundar, även om det fanns försäkring? Då svarade han att hunden hade detta i ca 2 månader innan vi kom dit! Han sa att han var försäkrad, men jag ringde & det finns ingen försäkring på honom. Däremot fick jag därav veta att det är säljarens ansvar upp till 3 års ålder, Sk dolda fel. MEN i köpekontraktet har han skrivit bl.a.

"Valpen säljs i befintligt skick, köplagen eller konsumentproduktlagen gäller ej"

Får jag stå mitt kast med det ekonomiska för att jag litade på honom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattning och rekommendation

Mot bakgrund av min redogörelse nedan anser jag att dina chanser till att få ersättning ser goda ut. Det är dock viktigt att du iakttar relevanta åtgärder om du önskar gå vidare i det här fallet, t.ex. reklamerar köpet av hunden till säljaren. Dessutom vill jag rekommendera dig att vända till en juristbyrå om du bestämmer dig för att gå vidare i det här fallet. Det kan vara bra på så sätt att man får hjälp med att säkra bevisning och andra praktiska åtgärder som man inte får missa. Dessutom brukar samarbetsviljan hos motparten öka om man redan på ett tidigt stadie kopplar in juridisk hjälp. Vår egna juristbyrå företräder regelbundet klienter i liknande ärenden. Om du är intresserad av att få hjälp i ditt fall så går det bra att ta kontakt med dem på info@lawline.se för en första förutsättningslös kontakt.

Nedan följer en djupare analys av omständigheterna i ditt fall och vad som är relevant att ta i beaktande i ditt fall.

Konsumentköplagen är den tillämpliga lagen

Det framgår inte av din fråga om du har gjort köpet av en privatperson eller näringsidkare. Det är avgörande för utgången i det här fallet. Jag kommer utgå från att du har gjort köpet i egenskap av konsument, och att köpet har skett av en näringsidkare. Vidare är en hund rättsligt sett att betrakta som vilken lös sak som helst och därmed blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. 1 § KKL

Det finns ingen lag som benämns konsumentproduktlagen. Jag vet inte om det är en felskrivning av dig eller om det står så i kontraktet. I det här fallet spelar det ingen större roll, eftersom att KKL är tvingande lagstiftning, dvs. villkor som är sämre för konsumenten än vad lagen medger är utan verkan. 3 § KKL

Hunden ska stämma överens med vad som följer av avtalet

När man köper en hund (eller vilken vara som helst) ska varan stämma överens med vad som avtalats mellan parterna i avtalet. Om inget annat framgår av avtalet eller vad säljaren har sagt, så ska en hund t.ex. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat om den. 16 § KKL

Även om man som säljare skriver i kontraktet att en hund säljs i befintligt skick, så anses den vara felaktig rättsligt sett om skicket på hunden är sämre än vad man med fog kan förvänta sig med tanke på hundens pris och övriga omständigheter i fallet. 17 § KKL

Frågan om en vara är felaktig avgörs när den avlämnas. Fel som har funnits där vid avlämnandet, men som visar sig först senare är dock sådana som säljaren svarar för. I det här fallet har säljaren av hunden medgett att hunden haft den aktuella åkomman i två månader innan ni köpte den. Här har du alltså inga problem att bevisa att hunden varit sjuk redan ni fick den.

Det är alltså så att om priset på hunden inte varit så lågt att ni borde av den anledningen ha anat oråd. Eller att pälsen såg så illa ut, att ni av den anledningen när ni var och hämta hunden, borde ha förstått att den riskerade ha den aktuella sjukdomen, så är köpet att betrakta som felaktigt i rättslig mening.

Du har goda möjligheter att få ersättning

Du har alltså goda möjlighet att få göra påföljder gällande. Primärt gäller avhjälpande eller omleverans. Det är dock inte aktuellt i ditt fall. En hund kan ju inte bara lagas eller bytas ut som vilken vara som helst. Mer aktuellt är därför att du kräver prisavdrag eller häver köpet om ni skulle vilja det. En annan möjlighet är att kräva skadestånd för utgifter ni haft till följd av att hunden varit "felaktig". Det kan vara t.ex. veterinärs kostnader och liknande. 22 §–30 KKL

Det är viktigt att du begränsar dina kostnader i den mån det är möjligt, annars får du stå för motsvarande del själv. 42 § KKL

Reklamation måste ske

Det är dessutom viktigt att du på ett tydligt sett reklamerar att du anser ditt köp vara felaktigt. Detta ska ske inom skälig tid. Inom 2 månader är alltid skälig tid när det gäller ett konsumentköp. 23 § KKL

Konsumentverket har en tydlig mall för hur en sådan reklamation kan gå till.

Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare