Hävning efter misslyckade avhjälpningsförsök och omleverans

Hej, Jag har köpt en vitvara som jag har haft problem med väldigt länge. Efter 4reparationsförsök så fick jag en helt ny maskin av tillverkaren.

Nu har produkten slutat fungera igen, har jag rätt att häva köpet? Eller räknas det som en ny reklamation då jag fått produkten utbytt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du har köpt vitvaran som konsument (för privat bruk) blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Enligt 16§ KKL föreligger fel i den köpta varan bland annat om den i fråga om kvalitet inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Eftersom vitvaran inte fungerar får fel anses föreligga, tillverkaren verkar ju inte heller bestrida detta.

Hävning är en väldigt ingripande påföljd som ju innebär att prestationerna ska återgå d.v.s. tillverkaren ska få vitvaran åter och du ska få dina pengar tillbaka. Av detta följer att det ställs höga krav för att ett avtal ska kunna hävas.

Först och främst krävs enligt 28§ KKL att avhjälpande och omleverans, som är de primära påföljderna i KKL, inte kommer ifråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen. Att dessa påföljder inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen är också en omständighet som kan göra att köparen får rätt att göra andra påföljder gällande.

Det krävs dessutom enligt 29§ KKL att felet är av väsentlig betydelse för dig som köpare. I ditt fall fungerar inte den vitvara du har köpt. Tillverkaren har genomfört fyra reparationsförsök utan att lyckas avhjälpa felet och denne har även företagit omleverans varefter fel har uppkommit igen. Enligt förarbetena till KKL, som fungerar som riktlinjer för hur lagen ska tillämpas, bör en konsument kunna häva köpet efter två misslyckade avhjälpningsförsök. Detta gäller dock under förutsättning att det rör sig om misslyckade avhjälpningsförsök av samma fel. Om det rör sig om olika fel kan det vara skäligt att säljaren får vidta fler avhjälpningsförsök.

Eftersom varan inte fungerar och det inte varit möjligt att avhjälpa felet bör det enligt mig anses vara av väsentlig betydelse. Att tillverkaren givits tillfälle att avhjälpa felet vid ett flertal tillfällen utan att lyckas och dessutom företagit omleverans bör innebära att dessa påföljder inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig eftersom du som köpare inte ska behöva tåla upprepade misslyckade avhjälpningsförsök. Som jag ser det bör du, under förutsättning att det hela tiden har rört sig om samma fel i den köpta vitvaran, ha rätt att häva köpet.

Konsumentköplagen hittar du här

Vänligen,

Tom SundinRådgivare