Häva avtal om köp av instabil bil?

Hej

Jag köpte en bil för 90000 från en bilhandlare.Jag körde till jobbet som är 40 km från hemmet.Bilen känns mycket ostabilet. Detta är en ny bil.Men små bil. Jag känner mig väldigt osäker i denna bil. Inget fel på bilen direkt men jag kan inte köra bilen på så långt väg.Ringde bilsäljaren och han ska prata med sin chef om det och ev vill sälja en annan bil till mig, vet inte nu.Vad har jag för rättighet om jag ska häva avtalet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. För att du ska ha rätt att häva köpavtalet, krävs att det finns ett fel på bilen som är av väsentlig betydelse (29 § konsumentköplagen). I din situation tycks inte ett fel föreligga. Bilen är felaktig om den inte är avtalsenligt skick, vilket innebär att det varan ska hålla den kvalitet som utlovas i avtalet, företagets marknadsförning m.m. (16 §). Det är även ett fel om varan inte kan användas till det den är avsedd till eller inte har de egenskaper som säljaren utlovat. Varan ska vara av sådan beskaffenhet som du som konsument med fog kunnat förutsätta. Har exempelvis säljaren uttryckligen försäkrat om att bilen är mycket stabil, kan det vara ett fel om bilen är påtagligt instabil. Dock verkar så inte vara fallet för dig.

Hävning är en ingripande åtgärd som innebär att gjorda prestationer ska återgå. Detta betyder att du lämnar tillbaka bilen och säljaren betalar tillbaka pengarna du gav för bilen. För att hävning ska aktualiseras ställs krav på att avhjälpande (reparation) eller omleverans inte kommer på tal eller inte sker inom skälig tid efter att köparen reklamerat till säljaren, eller att avhjälpande eller omleverans inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen (28 §). Dessutom måste felet vara av väsentlig betydelse för konsumenten (29 §). Vad som är av väsentlig betydelse ska värderas utifrån konsumentens synvinkel. Det som är av vikt är bland annat hur mycket den felaktiga varan avviker från en felfri vara. Det är du som konsument som har bevisbördan för att felet är av väsentlig betydelse.

Slutligen, det är ett fel om bilen inte stämmer överens den kvalitet m.m. som framgår av avtalet. För att du ska kunna häva avtalet, krävs ett väsentligt fel. Om ett fel föreligger är det i första hand reparation (eller omleverans) som blir aktuellt. Jag skulle rekommendera att du låter en kunnig undersöka bilen, för att kunna konstatera om bilen fungerar som den ska. Alternativt kan du åter prata med bilsäljaren.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare