Har person som saknar bröstarvingar rätt att ge och testamentera bort alla sina tillgångar till vem den vill?

Har en ensamstående person (änka) som saknar bröstarvingar rätt att skänka bort sina pengar och övriga tillgångar till vem hon vill. Hon har skrivit ett testamente till min förmån för 15 år sedan. Under åren har hon skänkt värdesaker till mig på födelsedagar etc. Hon har även via gåvobrev skänkt sin bostadsrätt till mig. Nu är hon död och systrar och syskonbarn hävdar att hon inte haft rätt att skänka allt detta till mig.

Testamentera är rätt utfört och bevittnat enl. gällande regler. Hon var svårt dement när hon dog 100 år gammal men var inte dement 15 år tidigare.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt till arv?
När det gäller arv delas personer in i olika arvsklasser som bestämmer i vilken turordning arvet fördelas. Första arvsklassen består av bröstarvingar, dvs. barn, barnbarn och släktingar i rakt nedåtstigande led (2 kap. 1§). Till den andra arvsklassen räknas i första hand den avlidnes föräldrar och om föräldrarna är döda, den avlidnes syskon. Är ett syskon avlidet träder avkomlingar i dess ställe (2 kap. 2§). Det finns också en tredje arvsklass men i ditt fall är det ju andra arvsklassen som bli aktuell eftersom det inte finns några bröstarvingar, utan det gäller syskon och syskonbarn till den avlidna.

Är testamentet giltigt?
En person kan påverka den ordinarie arvsordningen genom att istället bestämma hur arvet ska fördelas genom att skriva ett testamente. Eftersom det av vad du skriver verkar som att testamentet är rätt utfört och inte upprättat under tiden den avlidne var dement får vi förutsätta att testamentet är giltigt. Hade testamentet upprättats under tiden för demensen hade syskonen och syskonbarnen kunnat hävda att den avlidne inte hade kapacitet att förstå och upprätta ett testamente så att det skulle ogiltigförklaras på den grunden enligt Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning.

Vad får testamentet för verkan?
Vissa ordinarie arvingar kan, trots ett testamente, ha rätt att få ut en viss del av arvet. Detta är något man brukar kalla för laglott. Laglottsrätten tillfaller endast bröstarvingar, dvs. första arvsklassen. Övriga arvingar kan göras arvlösa genom testamente. Förutsatt att testamentet är giltigt har syskonen och syskonbarnen i andra arvsklassen alltså inte rätt till arv med tanke på testamentet. (7 kap. 1§) Den avlidna har med andra ord haft rätt i att testamentera allt till dig om det är vad hon har önskat.

Vad gäller för gåvorna du har fått tidigare?
En väldigt stark huvudregel är att man har rätt att förfoga över sin egendom precis som man vill. Eftersom syskonen och syskonbarnen inte har någon arvsrätt har de, förutsatt att gåvobrevet är rätt utfört även det, ingen rätt till invändning mot gåvorna. Hade det varit fråga om bröstarvingar hade de kunnat kräva att gåvorna skulle ses som förskott på arv för din del så att det skulle räknas av från ditt arv men så är alltså inte fallet nu.

Hoppas att det här har varit till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare