Har man upphovsrätt till en logotyp som man själv gjort men som sedan använts av annan som gjort den till ett inarbetat varumärke?

Hej,

Jag har en immatrialrättslig fråga.

År 2009 tog jag initiativ till att skapa ett musikaliskt kollektiv varpå jag erbjöd en vän att vara med.

Dessföinnan utformade jag konceptet och framställde tillhörande logotyp. Pga hälsoskäl lämnade jag kollektivet år 2012. Min dåvarande kompanjon har sedan dess drivit det vidare utan varesig mitt medgivande eller frånsägande (vi har inte haft kontakt).

Är det jag som besitter upphovsrätt gällande logotypen? (Bevis finns i form av originalfil med datum för uppkomst). Trots att vi, dels tillsammans och dels personen i fråga på egen hand, har inarbetat ett varumärke?

Vänliga hälsningar,

Tack för att ni finns!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är att du som utgångspunkt har upphovsrätt till logotypen. Frågan är dock om man kan utgå från att du har samtyckt till din kompanjons användande av logotypen genom att vara passiv.

Jag ska nedan förklara mer utförligt vad som gäller och ge dig några råd. Svaret är ganska långt så om du vill kan du börja med att läsa sammanfattningen för att sedan läsa resten av svaret mer i detalj.

Reglerna om upphovsrätt finns i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Upphovsman får upphovsrätt till verk med verkshöjd

Har någon skapat ett litterärt eller konstnärligt verk är utgångspunkten att skaparen får upphovsrätt till verket (1 § URL). För att man ska få upphovsrätt till ett verk krävs det dock att det uppnår en form av verkshöjd. Det betyder ungefär att det ska vara unikt och någorlunda välarbetat, men kravet på verkshöjd är generellt sett ganska lågt ställt.

Den som har upphovsrätt till ett verk har en ensamrätt att framställa exemplar av verket och göra det tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Detta kallas för den ekonomiska ensamrätten. Som upphovsman har man även en ideell rätt som bland annat innebär en rätt att bli namngiven i den omfattning och på det sätt god sed kräver (3 § URL).

Den som gör intrång i den ekonomiska eller ideella rätten kan göra sig skyldig till upphovsrättsintrång. Detta kan leda till skadestånd och straff (53 och 54 § URL).

Utgångspunkten: du har upphovsrätt.

Logotypen du beskriver är sannolikt att anse som ett konstnärligt verk som uppnår verkshöjd. Som skapare av logotypen är utgångspunkten alltså att du har upphovsrätt till den (1 § URL). Detta kan du ju också bevisa med hjälp av original-filen.

Frågan är om din kompanjon ändå haft rätt att använda logotypen

För att din före detta kompanjons agerande ska ses som upphovsrättsintrång i den ekonomiska ensamrätten krävs det att han har använt logotypen i verksamheten utan ditt samtycke. Eftersom du inte har haft någon kontakt med kompanjonen sedan du drog dig ur projektet kan man fråga sig om du därigenom har samtyckt indirekt till att hen fick fortsätta använda logotypen.

Det finns inga formkrav för ett samtycke till att låta någon annan utnyttja den ekonomiska ensamrätten till ett verk. Det krävs alltså inte några skriftliga handlingar för att ett avtal om att samtycket ska vara giltigt, även om det kan vara svårare att bevisa ett icke-skriftligt avtal.

Jag tolkar din fråga som att det inte finns några skriftliga avtal er sins emellan som avser rätten till logotypen. Du skulle därför i en process kunna argumentera för att du inte uttryckligen har samtyckt till att din kompanjon får använda sig av logotypen, och att han därmed har gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång. Din kompanjon däremot skulle sannolikt argumentera för att du visst har samtyckt till användandet av logotypen eftersom du inte aktivt har sagt nej till fortsatt användande av logotypen när du hoppade av projektet. Det är svårt att förutse vem som skulle få rätt i en domstol i det här fallet utan att känna till mer om omständigheterna.

Intrång i den ideella rätten om du inte blir namngiven i enlighet med god sed

Förutom den ekonomiska ensamrätten finns det ju dessutom en ideell rätt till verket. Även om du inte skulle kunna hävda intrång i den ekonomiska rätten kan du alltså i varje fall hävda ett intrång i den ideella rätten om du inte blir namngiven som skapare till logotypen på sätt som god sed kräver. Blir du inte namngiven överhuvudtaget för tillfället kan du hävda att din tidigare kompanjon gjort upphovsrättsintrång i den ideella rätten.

Sammanfattning

Svaret på din fråga blir alltså: ja, som utgångspunkt är det du som har upphovsrätten till logotypen. Upphovsrätten innehåller dels en ekonomisk ensamrätt och dels en ideell rätt.

Enligt den ideella rätten har du rätt att bli namngiven på det sätt god sed kräver. Blir du inte det kan du eventuellt hävda upphovsrättsintrång på denna grund

Det är dock något oklart om du kan hävda upphovsrättsintrång i den ekonomiska ensamrätten. För att du ska kunna göra gällande upphovsrättsintrång i den ekonomiska ensamrätten krävs det att du inte har samtyckt till kompanjonens användande av logotypen. Eftersom du inte har sagt vare sig det ena eller det andra kan du argumentera för att du inte har lämnat något samtycke. Din kompanjon kan dock lika gärna hävda det motsatta i och med att du inte aktivt har uttryckt att hen inte fick fortsätta använda sig av logotypen.

Mina råd

1. Det bästa ni kan göra i det här läget är komma överens om en bra kompromiss. Det är något oklart om huruvida du anses ha samtyckt till fortsatt användande av logotypen eller inte, och för att undvika en krävande och kostsam process om vem som har rätt är det bättre om ni kan komma överens. Kanske kan ni komma överens om någon form av ersättning för logotypen som du känna dig nöjd dig med?

2. Det andra alternativet är att gå vidare med tvisten till domstol. Då behöver du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer information om stämningsansökan hittar du här på Sveriges domstolars hemsida. Innan du väljer att ta detta steg är det dock bra att vara medveten om att en process i domstol är både kostsam och tidskrävande. Om du ändå väljer att gå vidare med tvisten rekommenderar jag att du anlitar juridisk hjälp. Du kan till exempel ta hjälp av mina duktiga kollegor här på Lawline. Du kan nå dem på nummer 08-533 300 04.

Lycka till!

Med vänlig hälsning
Klara SandrénRådgivare