Har man rätt att ta del av FUP:en i ett fall som lett till friande dom?

Har man rätt att ta del av FUP:en i ett fall som lett till friande dom? Hur ser reglerna ut?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett förundersökningsprotokoll (FUP) blir i regel en offentlig handling i samband med att åtal väcks (2 kap. 3 § och 2 kap. 7 § tryckfrihetsförordningen). Såvida förundersökningsprotokollet inte skyddas av sekretess har vem som helst rätt att ta del av det (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Förundersökningsprotokoll kan skyddas av sekretess. Viktigt att veta är dock att detta endast gäller i undantagsfall. Sekretessen kan t.ex. skydda känsliga bilder i förundersökningsprotokollet. Även om vissa uppgifter i protokollet är sekretessbelagda innebär det inte att hela protokollet skyddas av sekretess. Istället brukar de sekretessbelagda uppgifterna maskeras så att protokollet i övrigt kan lämnas ut.

En friande dom innebär inte i sig att förundersökningsprotokollet kan skyddas av sekretess. Vem som helst kan alltså begära att få ut protokollet genom att vända sig till tingsrätten som dömde i målet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare