FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/01/2018

Har jag som leverantör garantiansvar gentemot slutkunden?

Hej! Fråga: Jag har sålt en vara till en butik den 24/6 2014. Jag har lämnat 2 års garanti på produkten. Butiken har i sin tur sålt varan till en slutkund 30/6 2017. Vem har garantiansvaret mot slutkunden? Är det butiken eller är det jag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Garantier är en avtalskonstruktion och är alltså inget lagen ger säljaren en skyldighet att erbjuda. Hur ditt ansvar ser ut gentemot slutkunden beror alltså helt på hur ditt avtal med butiken ser ut och vilka möjligheter butiken genom det avtalet har att erbjuda slutkunden din garanti. Har du gett garanti för att butiken ska kunna erbjuda slutkunden en garanti regleras det troligen i avtalet. Utan fler omständigheter är det svårt för mig att ge ett klart svar på din fråga, eftersom det i grund och botten handlar om att titta på det avtal du har med butiken.

Sedan beror det också på hur din garanti ser ut. Gäller garantin från försäljningen till butiken har den ju redan gått ut eftersom det gått över tre år innan varan såldes till slutkunden.

Behöver du mer konkret hjälp med vad just ditt avtal ger dig för skyldigheter kan du vända dig till våra jurister, du kan ta kontakt genom detta formulär.

Hoppas att du fick svar från din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare