Har jag som konsument rätt att ångra ett bilköp hos en bilförsäljare innan leverans har skett?

Har jag rätt ångra ett köpekontrakt på beg bil som ingåtts hos bilförsäljare?

Ingick för ca 12 tim sedan, torsdag eftermiddag, bilen ska levereras lördag fm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du är en konsument som ingått köpavtalet med avsikt att använda bilen privat. Därmed blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig eftersom en bil är lös egendom och köpet görs mellan konsument och näringsidkare, KKL 1 §

Du har möjlighet att avbeställa en vara innan leverans skett

Eftersom bilen inte har levererats ännu har du möjlighet att avbeställa den, utan att behöva ange något skäl för det. Då kan inte säljaren kräva att du ska fullgöra köpet och avlägga betalning, KKL 37 §. Däremot kan du bli tvungen att betala viss ersättning till bilförsäljaren med anledning av att du har avbeställt, KKL 41 §.

Avbeställning kan medföra att du blir ersättningsskyldig

Det finns ett par olika punkter som kan medföra att du måste ersätta säljaren efter att du har avbeställt bilen.

Det kan röra sig kostnader som bilförsäljaren haft för att ingå avtalet samt fullgöra, i den mån hen inte kan tillgodogöra sig dessa kostnader på annat sätt. Sådana kostnader kan röra förhandlingar, utarbetande av offerter, provision till förmedlare och kreditundersökning och liknande.

Det kan även röra kostnader som hänför sig till själva avbeställningen.

Säljaren kan även i annat fall ha rätt att kräva ett ersättningsbelopp som är rimligt i förhållande till priset för bilen, tidpunkten för avbeställningen, nedlagt arbete samt övriga omständigheter, KKL 41 § 1 st.

Du bör även läsa igenom avtalet och se om säljaren där förbehållit sig en rätt till ett visst ersättningsbelopp om du som köpare avbeställer. Säljaren har rätt att göra detta men beloppet måste vara rimligt i förhållande till vad jag ovan redogjort för, det får inte vara ett orimligt högt belopp. Konsumentverket har medverkat till att vissa standardvillkor utarbetats för olika branscher så det bör finnas riktlinjer för vilket ersättningsbelopp som kan anses rimligt för en bilförsäljare att kräva av en köpare som avbeställer en bil, KKL 41 § 2 st.

Sammanfattningsvis är svaret att du har rätt att avbeställa bilen eftersom den ännu inte levererats, KKL 37 §. Du behöver då inte ange något skäl för att ångra köpet. En avbeställning kan dock medföra att du blir ersättningsskyldig gentemot säljaren, KKL 41 §. Ersättningsbeloppet kan vara presenterat i ert köpavtal redan, eller så har säljaren med stöd av KKL rätt att kräva viss ersättning, KKL 41 §. Detta ersättningsbelopp får inte vara orimligt högt. Om du är osäker på vad som är ett rimligt ersättningsbelopp eller undrar något mer kan du höra av dig till Konsumentverket för ytterligare vägledning. Det kan du göra här eller här.

Jag hoppas att det löser sig, lycka till!

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare