Har jag rätt till arvet efter min farbror?

Min farbror har gått bort. Han var gammal och hade inga barn. Föräldrarna är döda sedan länge. Min far är också död sedan många år. Kvar finns en syster till den avlidne (med två egna barn) och jag och min bror. Den andra arvsklassen gäller förstår jag. Hur ser fördelningen ut? Skulle den avlidnes två syskon ärvt 50% var? Tar jag och min bror över dessa 50% från vår döde far? Har systerns barn arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att dina farföräldrar endast haft barn med varandra, dvs. att din far, farbror och faster är helsyskon. Jag kan kort säga att du har helt rätt i det du skriver! Nedan förklarar jag juridiken bakom detta.

Den legala arvsordningen

Den legala arvsordningen är den lagfästa ordningen som bestämmer vilka som ska ärva efter någon. Denna ordning gäller om inte det finns ett testamente som säger någonting annat (det finns dock undantag från detta vad gäller bröstarvingar men det aktualiseras inte här). Jag antar att din farbror inte har skrivit ett testamente, varför den legala arvsordningen gäller och innebär följande.

I svensk arvsrätt finns det tre olika arvsklasser (2 kap. ärvdabalken, ÄB). De i den första arvsklassen ärver allt. Om det inte finns några i den första arvsklassen går man vidare till den andra arvsklassen. Om det inte finns några i den andra arvsklassen går man till slut vidare till den tredje. Om det inte finns någon som tillhör arvsklasserna går arvet till Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB). Är det flera personer i en arvsklass delar dessa lika på kvarlåtenskapen, dvs. det som den avlidne lämnar efter sig.

Bröstarvingar tillhör den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Med bröstarvinge menas helt enkelt barn. Eftersom din farbror inte hade några barn går vi vidare till den andra arvsklassen.

Din farbrors föräldrar tillhör den andra arvsklassen (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Din farbrors föräldrar delar lika på arvet. Men eftersom din farbrors föräldrar inte lever ska föräldrarnas barn (dvs. din farbrors syskon) dela lika på den del ens förälder har rätt att få i arv efter den avlidne (2 kap. 2 § andra & tredje stycket ÄB). Din faster kommer alltså att få 50 % av kvarlåtenskapen. Eftersom hon lever är det hon som får ärva, inte hennes barn. Resterande 50 % går till din far men eftersom han gått bort kommer du och din bror att få dela på din fars 50% av din farbrors kvarlåtenskap.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare