Har bilhandlare rätt att hålla inne del av handpenningen efter avbruten affär?

Betalade en handpenning på 10.000kr till en bilhandlare så att dom skulle hålla bilen åt mig medans jag väntade på svar från banken om lånet som jag sökt. Bilen stog i 8 dagar när jag tillslut fick svar från banken att jag ej skulle få något lån så påstår bilhandlaren att jag endast skulle få tillbaka 2000kr då dom skulle behålla 8000kr (10% på bilpriset). Skrev ej något skriftligt avtal om detta så min fråga är då, får dom behålla 8000kr eller ska jag få tillbaka mer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall regleras omständigheterna i konsumentköplagen, eftersom det är fråga om ett förhållande mellan dig som konsument och en näringsidkare.

Såsom konsument har du enligt 37§ konsumentköplagen rätt att avbeställa vara innan den avlämnats. Det är vad som skett i detta fall. Säljaren har i sådana fall inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning av dig. Säljaren kan i stället, i enlighet med 41§ konsumentköplagen har rätt till ersättning för särskilda kostnader som denne kan ha haft i samband med köpet, d.v.s., kostnader för att ingå och fullgöra avtalet etc. Säljaren kan istället förbehålla sig en förbestämd ersättning, om den kan anses vara skälig med hänsyn till de kostnader som normalt kan antas tillkomma en säljare i liknande fall.

Av förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 154) framgår att säljaren har bevisbördan (skyldighet att visa det man påstår) för att denne haft kostnader och förluster som denne begär ersättning för. Eftersom det inte finns ett skriftligt avtal avseende att säljaren behåller 80 % av handpenningen talar det för din fördel.

I ARN 2008-1346 dömde ARN till köparens fördel. Säljaren hade inte visat att bolaget haft några kostnader av de slag som nämnt nu. Säljaren kunde därför inte kräva ersättning för kostnader, eftersom denne inte kunde uppvisa skriftligt köpeavtal vari handpenningen specificerats. I fallet tilldelades säljaren istället 2 500 SEK av en handpenning på 10 000.

Beslut från ARN är däremot endast vägledande. Men eftersom det inte finns något skriftligt avtal i detta fall talar det, som nämnts, för att du ska få tillbaka handpenningen. Detta sker med stöd av 41§.

Mitt råd är att du kontaktar Kronofogden för att få ett beslut om betalningsföreläggande. Det enklaste sättet att indriva resterande del av handpenningen är att du ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. Bestrider denne ändå skulden, bör denne få svårt att bevisa i domstol att denne har rätt till 80 % av handpenningen.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare