Har adoptivsläkting rätt till arv?

Jag har en granne som blev änka 2015.

Paret hade inga barn. Föräldrarna är avlidna. Maken hade en adopterad syster som fortfarande lever (skild och inga barn). Grannens syskon är avlidna. Inga syskonbarn finns.

Hon har skrivit ett testamente där jag ärver allt när hon går bort.

Frågan är om systern till den avlidne maken, har rätt till arv efter sin bror, när min granne går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 4 kap. 21 § Föräldrabalken ska en person som har adopterats anses vara adoptivförälderns barn, och inte tidigare föräldrars barn. Detta innebär att makens adopterade syster ska inräknas inom släkten samt arvsrätten till maken.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Eftersom du skriver att paret inte hade några barn samt eftersom föräldrarna är avlidna är det systern som står kvar som arvsberättigad, 2 kap. 2 § andra stycket ÄB.

Makens adoptivsyster har rätt till efterarv
Eftersom din granne var gift med den avlidne maken är det dock primärt hon som som ärver makens kvarlåtenskap, 3 kap. 1 § ÄB. Först när din granne avlider kommer makens adoptivsyster ärva hans kvarlåtenskap som ett efterarv, 3 kap. 2 § ÄB. Adoptivsystern har alltså rätt att få ut sin del av arvet när din granne går bort. Det som återstår av din grannes kvarlåtenskap sedan adoptivsystern har fått sin del av arvet efter sin bror ska i så fall, i enlighet med testamentet, tillfalla dig, förutsatt att testamentet är giltigt.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare