Hel- och halvsyskons arvsrätt enligt den legala arvsordningen

Hej,

Jag har 2 syskon, en storebror med samma mamma & pappa och en lillebror med samma pappa. Båda mina föräldrar är avlidna, jag har inga egna barn och är ogift. Ärver mina syskon lika eller fördelas det olika? Kan jag i så fall testamentera så det blir 50% var till dem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då en arvlåtare inte har barn ska kvarlåtenskapen fördelas lika på arvlåtarens föräldrar. Då båda dina föräldrar är avlidna ska arvet istället tillfalla deras barn med rätt till lika lott. Det framkommer av ärvdabalken 2:2 st 2 (här). Ditt helsyskon får därmed rätt till 75 % av kvarlåtenskapen, varav 50 % härrör från din mammas arvslott och 25 % från din pappas. Ditt halvsyskon, å andra sidan, har rätt till 25 % av din kvarlåtenskap, vilket härrör från halva din pappas arvslott. Önskar du att dina syskon ska ha rätt till halva kvarlåtenskapen var är min rekommendation att du upprättar ett testamente. Du kan enkelt upprätta ett testamente via vår avtalstjänst, se här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare