Halvsyskons arvsrätt

Hej

Min pappa "B avled 2003", han var halvbror med "E" som avled för ca två månader sedan.

Det ska hållas bouppteckning 180815. Jag är kallad av en advokatbyrå till denna.

E har inga egna barn och ej heller inga föräldrar i livet, E har två helsyskon som i dagsläget anser sig vara berättigade till hela arvet.

Var har jag för arvsrätt efter min pappa Bs halvbror E?

Har Es två helsyskon större arvsrätt än mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Regler som rör arvsfrågor finner man framförallt i ärvdabalken (ÄB). Syskons och halvsyskons arvsrätt regleras i 2:2 ÄB. Av denna bestämmelse kan man utläsa att om den avlidne inte har någon bröstarvinge tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Om föräldrarna är avlidna tar istället syskonen över förälderns lott.

I tredje stycket samma paragraf framgår att eventuella halvsyskon tillsammans med helsyskon tar del av den lott som den gemensamma föräldern skulle tagit. Om halvsyskonet är avlidet träder dess avkomlingar i dess ställe.

Bedömningen i ditt fall

Som redogjorts för ovan har du alltså en arvsrätt efter din pappas halvbror, denna utgör en tredjedel av den del som din far och hans halvbrors gemensamma förälder skulle ha ärvt om de varit i livet, detta eftersom den ska delas mellan dig och halvbroderns två helsyskon. Du har alltså rätt till en tredjedel av halva den avlidne halvbroderns arv.

För att svara på din fråga om helsyskonen har "större" arvsrätt än du kan sägas att de även ärver den del som skulle tillfallit den förälder som inte var den gemensamma. Denna får inte du ta del av utan du tar enbart del av arvet från din fars förälder.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare