Göra ett felaktigt testamente ogiltigt?

Hej! Detta gäller ett dödsbo för nästan 10 år sedan men preskriptionstiden han inte gått ut. Där det testamenterades av den avlidne till hans fru. I testamentet stod fel personnummer på den avlidne och vittnen till testamentet var frun, hennes son samt deras vän. Alltså inte korrekt gjort enligt mig! Hur tar jag upp detta fall på nytt för att få rättvisa i det hela och var sparas alla testamenten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

Begrepp

För att underlätta beskrivningen kommer jag använda mig utav begreppet testator. Testatorn är den som testamenterar bort sina saker/pengar. I ditt fall är testatorn den som har avlidit.

Jag kommer också använda begreppet testamentstagare. Detta är den person som får något genom testamentet.

Slutligen kommer jag även använda begreppet arvinge. Arvingar är som har rätt till arv enligt ärvdabalkens regler. Förenklat sätt skulle vi kunna säga att arvingarna är släktingar med blodsband (även adoptivbarn) till den som avlidit, kusiner omfattas dock inte.

Vissa formkrav på testamente

Ett testamente ska upprättas skriftligt och med två vittnen. När den som den som testamenterar skriver under testamentet ska dessa vittnen närvara samtidigt. Vittnena ska också skriva under handlingen. Det är upp till testatorn om vittnena ska veta vad testamentet innehåller men dessa ska i vart fall känna till att det rör sig om ett testamente (ÄB 10 kap. 1 §).

Det finns inget krav på att det är testatorn som själv skrivit testamentet, namnteckningen måste dock testatorn skrivit själv. Att personnumret är felaktigt har dock ingen betydelse eftersom detta inte är något krav.

Det finns ett undantag på detta formkravet, när testatorn är så pass sjuk eller på grund av annat nödfall är hindrad att skriva ett testamente på det sätt som jag beskrivit ovan. I sådant fall får testator göra detta muntligt med två vittnen. Ett sådant testamente blir dock ogiltigt om den som testamenterar exempelvis blivit så pass frisk i tre månader så det hade gått att göra ett testamente på det "vanliga sättet" som jag beskrivit ovan (ÄB 10 kap. 3 §).

Vilka får inte vara vittnen?

I ärvdabalken står det om vilka som inte får vara vittnen till testamente, dessa är: den som är under 15 år, den som inte förstår betydelsen av vittnesbekräftelsen på grund av en psykisk störning, den som är make/sambo till testatorn, den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap, svåger till testatorn eller hans eller hennes syskon (ÄB 10 kap. 4 § första stycket).

I ditt fall betyder det att frun inte får vara vittne. Var hennes son under 15 år så får inte heller han vara vittne. Är sonen över 15 år så får han ändå inte vara vittne eftersom styvbarn omfattas av det som jag nämnde ovan om rätt upp- och nedstigande svågerlag till testator. Som du ställt frågan antar jag att det inte var deras gemensamma barn utan bara fruns, skulle det vara deras gemensamma barn får barnet inte vara vittne oavsett åldern.

Den gemensamma vännen får däremot vara vittne.

Vad innebär det om "fel personer" varit vittnen?

Detta betyder att testamentet inte gjorts på ett korrekt sätt och testamentet är därför inte giltigt (ÄB 13 kap. 1 §). Hela testamentet är då ogiltigt.

Testamentet blir dock inte automatiskt ogiltigt utan för att testamentet ska bli ogiltigt krävs det att arvinge väcker en klandertalan vid domstol. Klandertalan måste göras inom sex månader från det att den arvingen som vill klandra blivit delgiven testamentet (ÄB 14 kap. 5 § och ÄB 14 kap. 4 §). Har inte någon väckt klandertalan inom denna tid så gäller testamentet trots att frun och hennes son inte fått vara vittnen.

Du skriver i din fråga att preskriptionstiden inte gått ut trots det varit 10 år sedan, för att klargöra vill jag därför poängtera att preskriptionstiden börjar från det att du blivit tagit del av testamentet, och att denna tid är sex månader.

Den tio-åriga preskriptionstiden du tänker på är kanske rätten att göra gällande ett testamente eller en del av arvet. Detta gäller främst arvinge/testamentstagare på okänd ort eller om det inte är klart om en arvinge finns. Denna arvinge/testamentstagare har då 10 år på sig att säga att denna vill ha sin del (ÄB 16 kap. 4 §).

Jag utgår här utifrån att du är arvinge till den som avlidit. Är du helt utomstående har du ingen rätt till att klandra. Även om du är borgenär till någon som har rätt att klandra så får du inte rätten att klandra på grund av detta (ÄB 14 kap. 6 §). Är även du testamentstagare kan du dock väcka talan om att testamentet är ogiltigt, detta oavsett tiden på sex månader (NJA 1948 s. 132).

Var sparas testamenten?

I Sverige finns ingen myndighet som förvarar testamenten, det är i stället upp till testatorn att välja var detta ska förvaras. Det är relativt vanligt att testamente förvaras i bankfack.

Slutsats

Frun och styvsonen får inte vara testamentsvittnen, det krävs dock att det väcks talan i domstol om att testamentet inte uppfyller formkraven. Detta ska göras inom sex månader från det att arvinge tagit del av testamentet för att testamentet ska kunna bli ogiltigt.

Jag hoppas mitt svar varit till vägledning. Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare