Går det att testamentera bort en förälders arvslott?

Hej!

Jag och min pojkvän vill köpa en lägenhet ihop, där vi ska gå in med lika mycket var + ta bolån. Då vi inte är gifta än oroar jag mig över vad som händer med vår lägenhet om någon av oss går bort. Då ärvs halva lägenheten till hans eller mina föräldrar. Kan vi skriva någon fullmakt fram tills att vi ska gifta oss? Så vi har rätt till hela lägenheten utan att våra familjer involveras.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att ni båda är av myndig ålder samt är utan barn, i så fall kan ett sådant här problem enkelt lösas med hjälp av att upprätta var sitt testamente. Då era föräldrar inte är bröstarvingar till er, utan endast arvingar går det lagligt att testamentera bort alla era tillgångar utan några hinder. De regler som blir aktuella, skulle ni vara intresserade av att upprätta ett testamente, blir reglerna i 10 kap. Ärvdabalken (ÄB).

I 10 kap. 1 § ÄB finner ni formkraven för ett testamente (saker ni måste ha med), här gäller testamentet upprättas i skriftlig form med två vittnen närvarande. Vittnena ska vara närvarande när du signerar testamentet, och ska styrka din underskrift och testamentet i sig genom att själva signera testamentet. Det krävs även att vittnena är medvetna om att det handlar om ett testamente. Vidare i 10 kap. 2 § ÄB framgår saker ni bör ha med i ett testamente. Här står det att vittnena, utöver sina namn, även bör ange deras yrke, hemvist, tiden för signerandet av testamentet samt annan information som kan bli aktuellt för att styrka testamentets giltighet.

Nu har du förhoppningsvis all information för att kunna skriva ihop ett testamente, men om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare