FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/09/2018

Gäller distansavtalslagen när betalning görs på distans?

Hej. Jag har köpt ett kyl/frysskåp. Vid leverans visar det sig att jag inte får in skåpen genom ytterdörren. Avtalet ingicks på följande sätt.

Jag besökte butiken och beställde varan och jag lämnade med en orderbekräftelse.

Dock betalade jag inte med kort eller kontanter i butiken utan gjorde en inbetalning till bankgiro direkt till företaget. Gäller distansavtalslagen i detta fall?

Lawline svarar

Dina omständigheter

Som jag förstår din situation har du köpt ett kyl/frysskåp och ingått avtal i säljarens butik. Men du betalade vid ett senare tillfälle.

Gäller distansavtalslagen för dig?

Distansavtalslagen gäller om du är konsument. Om du hade köpt ditt kyl/frysskåp och ingått avtal via till exempel deras hemsida, telefonförsäljning eller hemförsäljning hade däremot distansavtalslagen gällt. (distansavtalslagen 2 §)

Jag anser inte att distansavtalslagen gäller i din situation därför att du var i butiken när du köpte kyl/frysskåpet och ingick samtidigt köpeavtalet.

Vilken lag gäller i din situation?

Konsumentköplagen gäller i din situation, men det finns inte något om ångerrätt i konsumentköplagen som gäller för din situation.

Jag anser att du ska kolla igenom ditt avtal ifall det står något om ångerrätt i det. Om det inte står något i avtalet kan du alltid prata med säljaren och fråga om ni kan komma överens om någon återgång av köp.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare