Fråga om trasig vara vid distansköp

Hej

Jag har beställd en lampa på Rumstid . Lampan var trasig . Kristallkrona länkar var avbrutna och kristaller trasiga . Jag vet inte om det är Skoda som har uppståt under leverans eller den fanns från början . Försökte kontakta affären genom telefon , mail , formuler som finns på deras sida, meddelande på Facebook sida . De svarar inte i tel . Inget svar på mail .

I paketet fick vi faktura . Min fråga är : vilka retligheter har jag ? Måste jag betala faktura?

Kan jag få skicka lampa tillbaka ?

Mvh

Katarzyna Biernacka

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

14 dagars ångerrätt

Vid köp via internet är det distansavtalslagen som gäller. Lagen ger dig som konsument en 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar gälla från den dagen du tar emot varan men tidigast från det att du fått information om ångerrätten av säljaren. Har inte säljaren informerat om ångerrätten har du istället ett år på dig att ångra köpet (se här).

Avgörande blir alltså när du fick hem varan och hur lång tid som har gått. Om det inte gått mer än 14 dagar sen du fick hem lampan kan du skicka tillbaka den utan att behöva motivera varför och du behöver då inte heller betala fakturan. Har mer än 14 dagar passerat men säljaren missat att meddela om ångerrätten har du istället ett år på dig att skicka tillbaka lampan.

Reklamationsrätt

Om säljaren meddelat dig om ångerrätten och mer än 14 dagar passerat kan du inte ångra köpet. Istället blir konsumentköplagen tillämplig, vilken ger dig reklamationsrätt. Fel som uppstår inom 6 månader från det att varan köptes anses förelegat från början och det blir då upp till säljaren att bevisa att det är du som orsakat skadan (se här) för att denne inte ska stå ansvarig. Lyckas inte säljaren bevisa det har du rätt att:

- Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
- Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
- Få avdrag på priset (om du betalar för varan)
- Häva köpet

Du kan inte ställa alla krav på samma gång utan företaget har i första hand rätt att försöka laga varan eller skicka
en ny. Kom ihåg att reklamationen måste ske inom skälig tid från det att du upptäckt felet, inom 2 månader anses vara skälig tid (se här).

Sammanfattning:
Om tiden för din ångerrätt inte har passerat skickar du tillbaka varan utan att betala fakturan. Har ångerrätten passerat reklamerar du varan. Förslagsvis då är att du betalar fakturan för att sedan få en ny lampa. Om du ska reklamera hör du av dig till företaget igen och får du inget svar tar du kontakt med allmänna reklamationsnämnden och gör en anmälan. Hur du går tillväga kan du läsa mer om på deras hemsida - här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Emelie StrömRådgivare