Fråga om testamentes giltighet

Fråga om testamentes giltighet. Testamente är upprättat och bevittnat korrektiv två samtidigt närvarande personer. Även vittnesmening finns skrivit där står bl.a. undertecknade anmodade testamentesvittnen intygar namnteckningar och testatorers fysisks och psykisks hälsa. Hur tungt väger vittnesmening? Bägge vittnens minns händelsen men inte att det var testamente de bevittnade. Vad gäller och kan det ogiltig förklaras? Det står tydligt i vittnesmeningen att det är ett testamente som bevittnas.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för upprättande av giltigt testamente finns i 10 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln är att testamente upprättas skriftligt. Testator ska underteckna testamentet, eller vidkänna sin underskrift, i närvaro av två vittnen. Vittnena ska vara samtidigt närvarande och bestyrka testamentet med sina namn. De måste veta om att det är ett testamente de bevittnar, men behöver inte ha kännedom om innehållet.

Knäckfrågan här är huruvida vittnena var medvetna om att det var ett testamente de bevittnade. Vittnesmeningar krävs visserligen inte för att testamentet ska anses vara giltigt, men de är vanligt förekommande och har ett visst bevisvärde. Eftersom det i testamentet finns en vittnesmening där det tydligt framgår att vittnena känner till handlingens egenskap av testamente skapas en presumtion för att formkraven uppfyllts, d.v.s. att formkraven utan vidare anses gälla om det inte motbevisas. För att presumtionen ska brytas krävs starka bevis för att vittnena inte kände till att de bevittnade ett testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare