Fråga om strikt skadeståndsansvar

Hej! Jag var ute och gick med min dotters hund (Balzac) en bordercolie. Jag har honom inte i koppel, eftersom han är en mycket lydig hund. Ett hundratal meter bort ser jag två personer som står och med vad jag kan bedöma fyra hundar. Vad jag kan se och uppfatta på håll är att åtminstone en av personerna kopplar hundar. Plötsligt kommer en av hundarna, ganska stor och större än Balzac, springande mot oss. Jag har nu fått veta att hunden heter Malte och är en setter. En av de andra hundarna, en som är mindre än Balzac springer också mot oss men rundar oss och kommer bakifrån. Jag säger "ligg" till Balzac som ligger kloss i marken vid sidan om mig. Vi befinner nu oss ca 70 m från de andra hundägarna. Jag ropar till dem "Kalla in hunden!", något som matte inte alls kan.

Jag ställer mig mellan Balzac och Malte. Det känns hotfullt och jag har heller inte lång vana med hundar. När Malte är alldeles intill mig så sparkar jag mot honom, vilket inte träffar honom. I denna rörelse så vrids mitt knä illa. Jag ramlar och vet inte riktigt vad händer. Maltes matte har nu kommit nästan ända fram till oss och hon kopplar hunden. Jag är ganska upprörd och säger att man ska inte ha hundar lösa om man inte har förmågan att kalla in dem.

Matte försvinner därifrån och jag tar mig med mycket möda hem. Ca 400m.

Händelsen var för tre dagars sen och jag kan fortfarande inte stödja helt på benet. Jag ringde min vårdcentrals jour, men de tyckte jag skulle vänta till efter helgen. Jag har nu varit på vårdcentral, men läkaren där kunde inte med säkerhet fastställa skada. Jag blir remitterad till en ortoped.

Dagen efter är min hustru ute i samma område. Då finns Malte med sin matte där. Malte jagar kaniner. Maltes matte försöker förgäves kalla in hunden. Det är helt uppenbart att hon inte har någon som helst kontroll över hunden.

Nu har det framkommit från andras utsagor att Malte är en snäll hund, att Malte ska ha träffat Balzac vid tidigare tillfällen då jag inte haft hand om honom. Det visste jag inget om vid nämnda tillfälle. Jag inte lång vana vid hundar, men Balzac lyder mig blint när vi är ute och går. Det tycker jag borde vara tillräckligt för att även jag ska få vistas i naturen med honom.

Jag behöver ett råd från er. 1. Är det jag som skylla mig själv eftersom själva skadan uppstår när jag sparkar? Om det är så, så lämnar all fortsättning därhän.

2. Vilket ansvar kan jag lägga på Maltes matte? Om ansvar kan lägga på Maltes matte för min skada, hur går jag då vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I detta fall är lag om tillsyn över hundar och katter tillämplig. (Se här) Enligt lagens 19 § ska en skada som orsakas av en hund ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Skadeståndsansvaret är strikt, vilket innebär att hundägaren alltid är skyldig att ersätta skadan. Detta oavsett om hundägaren varit oaktsam eller ej. Det strikta skadeståndsansvaret omfattar inte bara skador som vållas genom hundbett på människor eller djur. I ett rättsfall från högsta domstolen, NJA 1947 s. 594, ansågs hundägaren ansvarig för skada som drabbat en cyklist vid sammanstötning med en hund. Min bedömning är att Maltes matte är skyldig att ersätta dina personskador.

Omständigheten att du sparkade mot hunden

Enligt 6 kap. 1 § skadeståndslagen kan skadestånd med anledning av personskada jämkas om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Begreppet "grov vårdslöshet" ska tolkas restriktivt. Bara undantagsvis torde vårdslösheten anses grov. Till exempel när den skadelidande samtidigt skapat betydande risk för andra, t.ex. vid bilkörning. Av din fråga framgår att du sparkade mot Malte. Sparken, som inte träffade hunden, fick till följd att du vred ditt knä. Enligt min mening torde detta inte vara fråga om en sådan omständighet som föranleder att skadeståndet ska jämkas. Syftet med sparken var att skydda både dig själv och Balzac. Det går dock inte att utesluta att en domstol skulle kunna komma fram till en annan slutsats.

Ansökan om betalningsföreläggande hos KFM

Om du anser att du vill ha ersättning för dina personskador, tex för sjukvårdskostnader och eventuella läkemedelskostnader (se 5 kap. 1 § skadeståndslagen) kan du få skadeståndsfordringen fastställd av kronofogdemyndigheten enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) (lagen hittar du här) Via denna länk http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html kan du hitta mer information om betalningsföreläggande och också göra en ansökan. Bestrids betalningsföreläggandet  kan du välja att antingen föra saken till domstol eller välja att inte driva det vidare. Det finns alltid en möjlighet att Maltes husse väljer att betala frivilligt när det kommer ett krav från KFM.

Hoppas att detta besvarade dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare