FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/11/2017

Fråga om skadestånd när frisör förstört håret

Hej!

Jag var till en frisör som har försämrat min kvalitet och min psykiska hälsa.

Jag gick dit för att bli fin, känna mig finare.

Efter behandlingen går mitt hår av nästan, då det är blött och resultatet blev inte det jag bad om.

Jag fick pengarna tillbaka men då frisören har gjort fel i behandlingen, det jag menar är att frisören ska se om mitt hår klarar av att blekas (då mitt hår redan är blekt sen tidigare) och jag påpekade innan behandlingen att mitt hår är jätteskört och att jag är rädd om det då en gamal vän bränt bort delar av mitt hår för hon blekte på blekt hår.

Som frisör ska du se om håret mitt klarar blekas, men jag bad aldrig att få bleking på mitt redan blekta hår och varför skulle hon vilja ljusa upp mina längder när dem inte gick att ljusa upp mer?

Jag undrar om de finns någon form av skadestånd då jag kommer behöva lägga ut ganska mycket pengar på produkter nu i flera månader. Jag står med gråten i halsen och inför min sambo då jg ser hemsk ut. Det många frisörer har rekommenderar (för jag Hr rådfrågat andra om detta ärende) är olaplex inpackning (som kostar ca 260-350kr) och är en liten burk som räcker två gånger för mitt hår.

Och ägaren till salongen jag var på, sa att det finns INGET som kan rädda mitt hår pga hur det ser ut och vad hennes anställda frisör gjort.

Om ägaren intygar på att det inte går att rädda då måste det vara väldigt illa i mitt hår..

vad kan jag göra ? Har jag rätt till skadestånd som ska vara till återställa mitt hår

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om skadestånd finns i skadeståndslagen. Skadestånd kan krävas för personskada av den som uppträtt vårdslöst eller uppsåtligen, skadeståndslagen 2 kap 1 §. Det krävs även att det finns ett orsakssamband, adekvat kausalitet, mellan handlingen och själva skadan. I ditt fall såsom du beskriver det är det klart att frisörens handlande har lett till det skadade håret.

Utan att veta har jag svårt att tro att frisören handlade med uppsåt, alltså med en typ av vilja att skada ditt hår. Att frisören uppträtt vårdslöst ligger närmre till hands för en eventuell skadeståndsanmälan.

Det är arbetsgivaren som ska ersätta skada vållad av en arbetstagare i tjänsten. Med andra ord bör ditt skadeståndsanspråk riktas mot ägaren och inte mot själva frisören som blekte ditt hår, skadeståndslagen 3 kap 1 §.

I skadeståndslagen 5 kap. 1 § står vad som ersätts. Det är bl.a. "andra kostnader", dvs. de produkter du tvingas köpa för att återställa ditt hår. Du kan även kräva ersättning för "sveda och verk" om du lidit fysisk eller psykisk skada av händelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare