FrågaÖVRIGTÖvrigt23/07/2023

Fråga om godtrosförvärv av pengar

Hej! Kan man godtrosförvärv pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler kring godtrosförvärv finns i lagen om godtrosförvärv av lösöre (godtrosförvärvslagen) och jag kommer därför att utgå i från dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Kan man göra ett godtrosförvärv av pengar?

Lagen om godtrosförvärv är tillämplig på så kallat lösöre (1 § godtrosförvärvslagen). Av förarbetena till lagen kan vi utläsa att lagen inte är tillämplig på pengar eftersom att de inte anses utgöra lösöre (prop. 1985/86:123 s. 16), vilket innebär att godtrosförvärv inte

kan göras av pengar.

Sammanfattningsvis kan godtrosförvärv av pengar alltså inte göras enligt godtrosförvärvslagen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare