Fråga om giltighet av lagvalsklausul i testamente

Hej,

vi har ett ömsesidigt testamente undertecknat juni 2015 med klausulen att svensk lag skall tillämpas.

Är detta testamente alltjämt i sin helhet giltigt med beaktande av 650/2012 samt att vi f.n. är bosatta i Tyskland?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vände er till Lawline med er fråga!

Enligt huvudregeln i artikel 4 i arvsförordningen (650/2012) så är domstolarna i den medlemsstat där den avlidne hade sin hemvist vid sin död behöriga att fatta beslut om arvet i dess helhet. Om ni alltså bor kvar i Tyskland när någon av er går bort så är tyska domstolar behöriga enligt huvudregeln.

I artikel 22 i arvsförordningen finns dock ett undantag till denna huvudregel. Artikeln handlar om lagval och säger att "en person får låta rätten till sitt arv i dess helhet styra av lagen i den stat där personen är medborgare vid tidpunkten för sitt val eller vid sin död". Ni har inte skrivit något om ert medborgarskap i frågan men jag utgår ifrån att ni är svenska medborgare. Svenskt medborgarskap leder alltså till att ni kan välja att svensk lag blir tillämplig på ert arv.

Artikel 23 i arvsförordningen handlar vidare om den tillämpliga lagens räckvidd, viktigt att poängtera är att det i testamentet måste stå uttryckligen om lagval och att det måste handla om arvet i sin helhet. Man kan alltså inte dela upp arvet och säga att tysk rätt ska tillämpas på en viss del och svensk rätt på en annan del (ni kanske inte har gjort detta men det kan vara bra att veta!).

Sammanfattningsvis så är en sådan lagvalsklausul giltig och svensk rätt blir tillämplig även om ni bor i Tyskland förutsatt att ni är svenska medborgare och att testamentet i övrigt uppfyller formkraven.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare