Fråga om fördelning av arv

Hej! En vän till mig är ogift, har inga barn, inga föräldrar och inga syskon. Vem ärver honom? Blir det kusiner?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

I frågor om arv blir Ärvdabalken tillämplig. Enligt Ärvdabalkens 2 kap. 1-4 §§ är det släkt i följande turordning som får ta del av arvet: barn, barnbarn, föräldrar, syskon, syskonbarn, far- och morföräldrar och sist mostrar,morbröder, fastrar och farbröder till den avlidne.

Du har i din fråga framhållit att din vän saknar make/maka, barn, föräldrar och syskon. På grund av att du har skrivit att din vän saknar barn och syskon har jag vid utformandet av detta svar också tolkat det som att din vän saknar barnbarn och syskonbarn. Jag har även utgått från att din vän inte har upprättat ett testamente där han har uttryckt en vilja att testamentera bort sin egendom.

Utifrån de premisserna blir det alltså din väns far- och morföräldrar som ärver om de fortfarande är i livet. I annat fall blir det hans föräldrars syskon som ärver efter honom (se https://lagen.nu/1958:637#K2P3S1). Mer avlägsen släkt, som din väns kusiner, har ingen arvsrätt. Saknar din vän släkt som är arvsberättigade och har han inte upprättat ett testamente, tillfaller arvet istället allmänna arvsfonden i enlighet med 5 kap. 1 § Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K5P1S1).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga på ett tillfredsställande sätt. Skulle det vara något mer du funderar över är du alltid välkommen tillbaka med dina frågor till Lawline.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare