FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt18/03/2015

Förtida upphörande av franchiseavtal

Hej,

om jag ingår ett franchiseavtal med ett företag som sedan döms för brott för att ha sålt felaktiga produkter (ljugit om kvalité) är jag då skyldig att fullborda avtalet? I avtalet är det meningen att jag själv ska sälja dessa produkter. Vart hittar jag lagstöd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du är franchisetagare och att din franchisegivare misskött sig. Sådana här konflikter löses enligt vad som står i avtalet.

Vanligtvis har ett franchiseavtal en klausul för "Avtalets förtida upphörande" som reglerar hur avtalet kan upphöra innan det går ut. Vanligtvis har varje part rätt att häva avtalet om motparten begått ett "väsentligt avtalsbrott". För att bedöma vad som är ett sådant avtalsbrott så hade jag behövt en helhetsbild av hur ert affärsförhållande ser ut. Hur är avtal och prospekt utformade och hur korrespondensen emellan er sett ut.

Beroende på omständigheterna finns det en möjlighet att frångå avtalet om det är det är "oskäligt" enligt 36§ Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). Denna paragraf åberopas ofta men domstolarna ger sällan bifall och ribban är mycket högt ställt.

Som sagt är det svårt att ge dig ett slutgiltigt svar utan fler detaljer. Ifall du vill veta mer kan du ringa vår telefonrådgivning mån-ons 10:00-16:00 via detta nummer:08-533 300 04.

Hoppas att jag varit till hjälp.

Philip IdeströmRådgivare