Försörjningsstöd och kommunens ansvar

min pojkvän har ansökt om ekonomiskt bistånd från socialen, han har ingen bostadsadress i Sverige då han tidigare jobbat i Norge. Socialtjänsten säger att han måste skriva sig hos mig för att kunna få bistånd och att vi måste ansöka tillsammans även fast vi inte delar ekonomi, jag står för hela mina boendekostnader själv samt att han inte endast vistas hos mig,

Problemet är att jag då får mindre pengar då jag har bostadstillägg och att min pojkvän inte vill stå skriven hos mig, han vill egentligen så fort han fått jobb flytta till annan ort och han trivs inte bra i min lägenhet,

Har socialen rätt att kräva att han står skriven hos mig för att han ska få bistånd och kan dom kräva att vi ansöker ihop?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ekonomiskt bistånd från socialtjänsten kan man få för grundläggande behov, så kallat försörjningsstöd. Man ska genom biståndet försäkras en skälig levnadsnivå. Om man kan arbeta krävs det att man står till arbetsmarknadens förfogande (Socialtjänstlagen 4 kap. 1§).

För att få ekonomiskt bistånd krävs att den enskildes behov inte kan tillgodoses på annat sätt. Härmed åsyftas även privata åtgärder utanför socialtjänstens ram. Det är alltså en sista utväg att få ekonomiskt stöd av socialtjänsten. Socialtjänsten kan alltså resonera så att din pojkväns behov kan tillgodoses genom din försorg (såvida du inte bokstavligen kastar ut honom).

Kommunens ansvar att pröva en persons behov av bistånd

När det gäller en person som inte har någon bosättningskommun så ansvarar den kommun där den enskilde vistas för att personen får den hjälp denne behöver, se Socialtjänstlagen 2a kap. 1§.

Den kommun som någon mer eller mindre tillfälligt vistas i när hjälpbehovet inträder kallas för vistelsekommun. Kommunens skyldighet att pröva en persons behov av ekonomiskt bistånd påverkas inte av vistelsetidens längd. Detta ansvar gäller även om en person vistas helt tillfälligt i en kommun men är bosatt i en annan. Omfattningen av det bistånd som vistelsekommunen kan ha skyldighet att ge kan däremot påverkas av den tid som han eller hon vistas där och under vilka förhållanden.

Kommunen i ert fall kan alltså inte kräva att din pojkvän skriver sig i kommunen som en förutsättning för att de ska pröva hans behov. Däremot kan de resonera så att den skyldighet de skulle ha att tillstå med ekonomiskt bistånd kan förses genom din försorg. Bor han hos dig så kan han exempelvis inte ansöka om försörjningsstöd för att betala boendekostnader eftersom han inte har några sådana.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare