Försörjningskrav för anknytningspersonen vid anhörigmigration

Hej jag har en fråga ang min mans uppehållstillstånd, som blev avslaget. Deras svar var för att jag bor med min mor är inte det ett acceptabelt försörjningskrav. Är det så att jag måste hitta en lägenhet själv eller finns det någon annan lösning? Jag betalar hyra till min mamma för att hjälpa till med den höga hyran och det är en lägenhet på 90 kvadratmeter.

Tacksam för svar!
Mvh Paula

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Migrationsrättsliga bestämmelser återfinns i utlänningslagen (UtlL). Men sedan mitten på 2016 trädde en tillfällig lag ikraft som har företräde framför UtlL:s bestämmelser, nämligen lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (TL).

Försörjningskrav
En utlänning som ansöker om uppehållstillstånd med anknytning till sin maka har rätt att få UT. Denna rätt är dock begränsad av bl.a. det så kallade försörjningskravet. Ett uppehållstillstånd får endast beviljas om anknytningspersonen, alltså du i detta fall, kan försörja både dig och den sökande (9 § TL). Kravet är numera förstärkt till att du måste ha en tillräcklig inkomst eller annars kapital/andra tillgångar så att du inte bara klarar att försörja dig själv utan även din man. Jag har inga uppgifter om dina inkomster, förutom att du uppger att du upplever hyran som hög, vilket förmodligen tyder på svårigheter att försörja ytterligare en vuxen person.

Bostadskrav
Det ställs även krav på att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig själv och utlänningen (9 § TL). Det innebär att du måste inneha en bostad av det slaget. Eftersom att lägenheten inte är din utan tillhör din mammas och du bor inneboende där presumeras du inte uppfylla det villkoret. Faktumet att ni är gifta bör dessutom föranleda att en egen bostad är nödvändig för att kravet ska anses uppfyllt. Bedömningen gällande eget/delat boende skulle sannolikt varit annorlunda om det var ett litet barn som ansökte om uppehållstillstånd till en anknytningsperson som bor i en 90 kvm lägenhet med sin förälder.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig till oss om du har ytterligare funderingar!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare