Formkrav testamente

Hej!

En av mina föräldrars syskon gick nyligen bort utan att hen hunnit färdigställa sitt testamente. I detta ofärdiga testamente namnges min förälder samt jag själv och mina syskon som arvingar.

Eftersom testamentet ej blev färdigställt antar jag att det enligt lagen måste anses vara ogiltigt.

Problemet är att det nyligen kom fram att det finns två halvsyskon som inte tidigare har haft någon kontakt med vår familj över huvudtaget.

Har jag, min förälder och mina syskon någon möjlighet att hävda att det ofärdiga testamentet ändå är den bortgångnes önskan? Kommer jag och mina syskon att helt uteslutas utan möjlighet att överklaga?

Väldigt ledsen och förvirrad. Enormt tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Regler om testamente finner du i ärvdabalkens 10 kap (här). I 10 kap 1 § ÄB anges formkraven som måste uppfyllas för att ett testamente skall vara giltigt. Jag staplar upp dessa överskådligt;

Testamentet måste:

- Upprättas skriftligen,

- Med två vittnen

- Testatorn måste underteckna testamentet när båda vittnena är närvarande

- Vittnena skall skriva under

- Vittnena skall förstå att det är ett testamente (Men de behöver inte veta om innehållet)

Uppfylls inte samtliga dessa krav är testamentet ogiltigt och det finns dessvärre ingen regel som säger att ofullständigt testamente kan bli giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare