Formkrav för testamente

Vilket ansvar har den person som bevittnar ett Testamente, gällande bevittningen av testatorns namnteckning att testatorns namnteckning blir juridiskt korrekt och gällande i domstol ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för ett regelrätt testamente regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. Kravet är att testatorn ska skriva under i närvaro av båda vittnena alternativt att testatorn medger sin underskrift för dem båda. Det är viktigt att båda vittnena är närvarande samtidigt (se t.ex. NJA 1978 s. 189). Vittnena ska sedan styrka bevittningen med sina underskrifter på testamentet. Ytterligare ett krav är att vittnena ska förstå innebörden om handlingens egenskap av testamente. Detta innebär dock inte att testatorn behöver dela med sig av vad testamentet innehåller, men vittnena ska förstå att det är ett testamente som bevittnas. Man godtar t.ex. att vittnena undertecknar ett kuvert eller förseglat dokument innehållande testamentet, så länge vittnena känner till innebörden av testamentet.

I 10 kap. 4 § ÄB finns regleringar om vilka som får vara vittnen. Bland annat får den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne. För uttömmande lista, se 10 kap. 4 § ÄB.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare