FrågaAVTALSRÄTTFormkrav09/05/2015

Formkrav för namnteckning?

Hejsan, Jag är just nu 20år och har inte en egen "signatur" när det gäller underskrifter och undrar om bara mitt förnamn i signaturen är giltig oavsett avtal eller kontrakt ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I lagen finns inga krav på hur en signatur eller namnteckning ska se ut, utan den kan i princip utformas hur som helst. Det finns inte ens något krav på att man faktiskt skriver sitt namn, utan figurer och liknande godtas också som namnteckning. I ditt fall är din signatur alltså fullt giltig även om den bara består av ditt förnamn. Däremot behöver man ofta skriva ett namnförtydligande i anslutning till sin signatur, och då ska både förnamn och efternamn skrivas.

I säkerhetshänseende ska man dock inte ha en signatur som är lätt att förfalska (se 14 kap 1 § brottsbalken), varför en längre och lite ”krångligare” signatur kan vara att föredra.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare