Förlorar jag rättigheterna till mina datorprogram om jag programmerar från jobbdatorn?

Jag programmerar på fritiden, men har även installerat programmet som jag programmerar i på min jobbdator. Kan jag förlora rättigheterna till mina program om jag skulle skriva någon kod från jobbdatorn?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Lagen som blir tillämplig är lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Om anställningsavtalet inte nämner något annat, får arbetsgivaren rättigheterna till de datorprogram du skapat som ett led i dina arbetsuppgifter

Om din arbetsgivare har rätt till dina program som du har skapat på din jobbdator beror på innehållet i ditt anställningsavtal. Det är inte helt ovanligt att det finns klausuler om att det som arbetstagaren skapat inom ramen för arbetet, eller kanske på en jobbdator, tillfaller arbetsgivaren.

Om det inte finns någon särskild klausul om detta i anställningsavtalet, och om inget annat har avtalats, gäller regeln att det som du har skapat i datorprogramsväg som ett led i dina arbetsuppgifter (eller efter instruktioner av arbetsgivaren), övergår till arbetsgivaren. (URL 40a §.)

Normalt sett får alltså naturligtvis du som skapare upphovsrätt till datorprogrammet; att ensam förfoga över det och att framställa exemplar av det. Men om det genom att du skapar från jobbdatorn är ett led i dina arbetsuppgifter får arbetsgivaren rätt att förfoga över programmen.

Vad arbetsgivaren i så fall har rätt att göra med programmen

Om arbetsgivaren enligt ert avtal alltså får rättigheterna till det du skapat eller använt på jobbdatorn, gäller alltså inte den här upphovsrätten du har som skapare för dina program.

Vad som närmare gäller i fråga om vad arbetsgivaren i så fall får göra, går att utläsa i 26g § och 26h § i URL. Normalt sett är URL dispositiv vilket medför att avtal och deras innehåll går före, men just de här två reglerna går inte att avtala bort. (Detta anges i de sista styckena i bägge paragraferna.)

Sammanfattning och råd

Jag rekommenderar att du läser igenom anställningsavtalet för att se om det finns någon klausul rörande om din arbetsgivare får rätt till program du skapat eller använt på jobbdatorn. Gör det inte det; och har ni alltså inte avtalat att du ska behålla rättigheterna, gäller med stor sannolikhet regeln om att det som du skapat i ett led av arbetsuppgifterna ska tillfalla arbetsgivaren, URL 40a § .

Närmare om vad dessa rättigheter handlar om och vad arbetsgivaren i så fall har rätt att göra med programmen, går att finna i 26g § och 26h § URL.

Om du skulle behöva hjälp med att tolka avtalet finns alltid möjlighet att boka tid hos Lawlines jurister.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare