Förlikningserbjudande/kravbrev

Hej har fått ett förlikningserbjudande från Njord lawfirm om att jag har laddat ner London has fallen den

19-07-17 om jag vill bestrida detta ska jag då kontakta njord eller ska man inte svara dom och bestrida om det går till inkasso går det ? känns som om jag svarar så hamnar man bara på deras radar istället för att vara en i mänged som inte svarat!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är uppmärksammat att flera personer har fått liknande förlikningserbjudande ("kravbrev" med andra ord) från den danska advokatfirman Njord. En professor vid Uppsala universitet vid namn Sanna Wolk har kommenterat hur man ska bör gå till väga om man får ett sådant kravbrev. Hon menar att du inte ska betala eller ens svara advokatbyrån. Väljer byrån att ta ärendet till inkasso så måste du däremot kontakta inkassobolaget och förklara att du bestrider ett eventuellt betalningskrav. Det är till syvene och sist domstolen som bedömer om du ska betala eller inte.

Du bör alltså inte betala och inte heller kontakta Njord. Du ska istället, precis som du säger, bestrida om det går till inkasso. En av mina kollegor har även svarat på en liknande fråga tidigare och du kan hitta hennes svar här som komplement till mitt: http://lawline.se/answers/kravbrev-fran-njord-lawfirm

Hoppas du fick svar på din fråga,

Allt gott

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare