Förläggning av föräldraledighet

Hej, Jag har en 75% tjänst i en butik som jag är föräldrarledig ifrån. Jag önskar dock att börja jobba så smått. Jag önskar att jobba varannan helg och kan även tänka mig några strödagar i veckorna. Hur mycket kan jag på verka detta? Kan jag tex önska att jobba varannan onsdag en viss tid? Enligt min arbetsgivare så kan de helt och hållet styra detta. Sen säger de även om jag jobbar varannan helg så efter 3 helger med jobb har jag förbrukat mina tre perioder/år att vara ledig. Stämmer detta? Jag fick höra av Handels att om det upprepande och rullande schema en längre period så räknas det som en period, vad gäller? Med vänlig hälsning, Caroline

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du nu gå över från att ha varit föräldraledighet med hel ledighet (alltså har du varit 100 % ledig från din tjänst om 75 %) till att vara föräldraledig med förkortad arbetstid. Föräldraledighet med förkortad arbetstid regleras i 6 § föräldraledighetslagen, om det är ledighet med föräldrapenning.

Det stämmer som Handels har sagt till dig att när man är föräldraledig med förkortad arbetstid så räknas detta som en period, man påbörjar alltså inte en ny period av föräldraledighet varje gång man är ledig mellan arbetspassen. Detta konstateras bl.a. i ett rättsfall från Arbetsdomstolen, AD 2005 nr 92.

Om du och din arbetsgivare inte kan komma överens om vilka dagar du ska vara ledig säger lagen att din arbetsgivare måste lägga dina lediga dagar som du önskar, förutsatt att detta inte ”medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet” (se 14 § föräldraledighetslagen). Det stämmer alltså inte som din arbetsgivare säger att de helt och hållet kan styra detta, utan huvudregeln är den motsatta: din ledighet ska förläggas så som du önskar. Arbetsgivaren måste alltså för att ha rätt att vägra detta kunna visa att det innebär ”påtaglig störning” för dennes verksamhet. Detta innebär att din arbetsgivare måste kunna bevisa att din önskade ledighet skulle leda till att verksamheten utsätts för stora påfrestningar. Vid bedömning av detta tas hänsyn till arbetsplatsens storlek, en större arbetsplats med fler anställda måste för det mesta vara mer flexibel med ledighetsförläggningen. Hänsyn tas också till vilka svårigheter som arbetsgivaren har med att hitta vikarier för de tider du önskar vara föräldraledig. Det har i tidigare fall t.ex. inte godtagits som skäl för arbetsgivaren att vägra att gå med på den önskade förläggningen av ledigheten på grund av att den vikarie som då skulle anställas inte skulle få arbeta helgpass och därmed få OB-ersättning. Bedömningen av vad som är ”påtaglig störning” ska dock alltid göras med hänsyn till omständigheterna i det aktuella fallet.

För mig verkar det alltså, utifrån den information du ger i din fråga, som att du troligtvis borde ha rätt att få din ledighet förlagd i enlighet med dina önskemål. Det är dock svårt för mig att säga något säkert, eftersom det beror så mycket på hur situationen är på just din arbetsplats. Mitt råd är därför att begära ett möte med din chef och se om det går att komma överens om en lösning. Om det inte går, eller du känner att du behöver mer råd inför ditt möte, är mitt råd att ta kontakt med Handels igen.

Lycka till, och hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare