Förhållandet mellan äktenskapsförord och testamente

Undrar vilket som gäller vid dödsfall ang testamente vs äktensskapsförord, eftersom min man har eget företag (där jag är anställd i ) och har ett barn med mig och ett sedan ett tidigare äktenskap. Kan dottern sedan tidigare komma att kräva sin arvsrätt från min mans företag vid dödsfall? Vi undrar vilket av testamente eller förord som väger tyngst i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser i äktenskapsbalken och ärvdabalken.

När din make avlider så kommer först och främst en bodelning ske på grund av dödsfallet, 9 kap. 1 § 1 st ÄktB. Genom äktenskapsförord avtalar ni om någon egendom ska vara enskild egendom till skillnad från giftorättsgods, 7 kap. 3 § 1 st ÄktB. Du behåller din enskilda egendom medan din makes enskilda egendom går till hans kvarlåtenskap. Eventuellt giftorättsgods delas lika genom bodelning, 11 kap. 3 § ÄktB. Äktenskapsförordet används alltså inte för att avgöra vad som kommer hända med arvet utan för att reglera vilken egendom som tillfaller vem vid äktenskapets upplösning.

Efter bodelning har det alltså avgjorts vilken egendom som tillhör dig, och vilken som tillhör din makes kvarlåtenskap. Vad som händer med hans kvarlåtenskap avgörs sedan genom testamentet. Enligt den legala arvsordningen så skulle ert gemensamma barn och din makes barn sedan tidigare äktenskap ärva lika, 2 kap. 1 § 2 st ÄB. Som efterlevande make får du dock kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt(om testamentet inte föreskriver att barnen ska ärva direkt) och efter att du dör har barnen rätt till efterarv. Även om det finns testamente så har särkullbarnet rätt att jämka testamentet och få ut sin andel direkt, 3 kap. 1 § och 7 kap. 3 § ÄB. Exakt hur en uppdelning kommer ske kan jag inte svara på, eftersom detta är reglerat i ett testamente, men en viktig detalj är alltså att barnen inte kan lämnas helt arvlösa. Som bröstarvingar har båda barnen ett laglottskydd, vilket betyder att de har en laglig rätt till en andel av arvet. Denna andel kallas laglott och är hälften av arvslotten, det vill säga hälften av vad de skulle få enligt den legala arvsordningen.

Som svar på din fråga så vägs dessa handlingar inte emot varandra. Testamente och äktenskapsförord har två olika funktioner. Äktenskapsförordet är ett civilrättsligt instrument som reglerar uppdelningen av ert inbördes egendomsförhållande när äktenskapet upphör. Testamentet reglerar hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter en persons död. Först sker bodelning enligt äktenskapsförordet, vilket i sin tur kan vara avgörande för vad din make har rätt att testamentera bort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare