FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/05/2018

Föräldrars rätt till umgänge med barn omhändertagna enligt LVU

Vilka rättigheter har föräldrar till ett LVU-placerat barn till umgänge när socialen hela tiden hänvisar till att barnet inte vill ha någon större kontakt. Är det inte väldigt lite att få träffa sitt barn 2 gånger på 4 månader och alltid i närvaro av socialsekreterare och anlitat tolk? Vilka rättigheter har föräldrar till att få ett ökat umgänge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett barn är omhändertagit enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga) gäller enligt lagens 14 § att socialnämnden har ett ansvar för att den unges behov av umgänge med sina föräldrar och vårdnadshavare så långt som möjligt tillgodoses. I bestämmelsens andra stycke framgår vidare att socialnämnden får om det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med vården ta beslut om hur den unges umgänge med vårdnadshavare och föräldrar ska utövas.

Så som jag tolkar bestämmelsen har man således som utgångspunkt rätt till umgänge med sitt barn. Dock regleras det inte hur omfattande ett sådant umgänge ska vara. Att få träffa sitt barn två gånger på fyra månader låter dock lite men jag kan tyvärr inte uttala mig huruvida det är ett otillåtet agerande eller inte baserat på den informationen jag har fått. Som framgår ovan kan socialnämnden visserligen ta beslut om hur den unges umgänge med vårdnadshavare och föräldrar ska utövas men vid ett sådant beslut ska som sagt hänsyn tas till ändamålet med vården.

Eftersom det är ett beslut som socialnämnden ska ta i sådana fall tolkar jag det som att det egentligen inte föreligger några umgängesbegränsningar om socialnämnden inte har tagit ett formellt beslut om umgängets utövande. Rimligtvis bör man då hos socialnämnden kunna kräva ett större umgänge med sitt barn. Om ett sådant formellt beslut har tagits framgår i lagens 41 § p.3 att detta kan överklagas till förvaltningsrätten. I det fall ett formellt beslut har tagits angående umgängets utövande och ni vill ha utökat umgänge kan ni därför överklaga socialnämndens beslut om umgänge till förvaltningsrätten.

Med vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare