FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/08/2017

Folkbokföring

Jag och min fru är pensionärer och mer eller mindre flyttat ut på landet kan vi skriva oss här och ha kvar våran lägenhet i stan som övernattninslägenhet eller blir det problem på något sätt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det går alldeles utmärkt att vara ägare till två fastigheter och vara bosatt på två ställen. Det enda ni ska tänka på är vart ni vill vara folkbokförda. Det är viktigt att vara folkbokförd på den adress man är bosatt på, oavsett om man bor på flera adresser. Dubbel bosättning innebär att du har flera bostäder och bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid. Vid dubbel bosättning avgör Skatteverket var du ska vara folkbokförd, beroende på din livssituation. Många rättigheter och skyldigheter som du har är beroende av att du är folkbokförd och var du är folkbokförd, till exempel olika bidrag, var du ska betala din skatt och rösta.

Vänd dig till Skatteverket och kolla vad dem tycker! Annars ska det inte vara några problem.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsnignar

Gustav PerssonRådgivare