Finsk medborgare ärver person i Sverige

Är finsk medborgare och kommer nu att ärva min farbror som bott i Sverige i 50 år. Vad blir det för kostnader för mig? Kan jag avsäga mig arvet till förmån för min farbrors sambo?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar antar jag att du bor i Finland och att det inte finns ett testamente, skulle detta inte vara fallet kan svaret inte vara helt korrekt.

Oavsett om din farbror var svensk medborgare eller inte så kommer svensk lag att tillämpas på arvet enligt 1 § IDL (se länk nedan).

Då svensk rätt ska tillämpas på arvet så kommer du inte behöva betala någon arvsskatt (då den är avskaffad i Sverige, 8 kap. 2 § IL, se https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1).

Även om finsk rätt skulle innehålla arvsskatt så kommer du inte behöva betala den då denna lag är en överenskommelse med de nordiska länderna. Du behöver alltså inte betala någonting för arvet.

Vill du kan du såklart avsäga dig arvet till förmån för din farbrors sambo. Sambor har däremot ingen legal rätt att ärva i Sverige så tekniskt sett kommer du först få egendom som du sen får du ge bort till vem du vill.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, kvarstår några funderingar lämna en kommentar så svarar jag på dem så fort jag kan.

Länk till IDL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-193544-om-dodsbo-efter-dansk-finsk_sfs-1935-44

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare