Filmvisning för ideell förening

Jag har en fråga gällande upphovsrätt. Jag hjälper en elevkår(ideell förening) att anordna en slags filmvisning och funderar på hur vi ska gå tillväga för att visa filmerna utan att bryta mot upphovsrätten. För att vara medlem i elevkåren krävs det endast att man går på skolan, alla som går på skolan får alltså vara med och se filmerna om de går med i elevkåren först. Spelar det någon roll om vi visar det på en streamingsida eller DVD? Behöver man tillstånd från den som har upphovsrätten för den här typen av visning?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket 1 kap. 1 § URL. Film hör till kategorien av konstnärliga verk och skyddas som filmverk 1 kap. 1 § p.4 URL. De finns inskränkningar i upphovsrätten som gäller för privat bruk men eftersom du ska visa filmen för fler än vänner och familj gäller inte dessa.

I upphovsrätten innefattar att göra verket tillgängligt för allmänheten enligt 1 kap. 2 § URL. Tillgängligt för allmänheten räknas bland annat då verket gör tillgängligt för allmänheten med eller utan användning av ett tekniskt hjälpmedel enligt 1 kap 2 § p.2 URL. Filmvisning av denna typ till skolan är att göra verket tillgängligt för allmänheten, trots att medlemskap i elevkåren krävs.

När du ska visa film för en förening måste du hyra eller köpa filmen med institutionella rättigheter. Den organisation som erbjuder sådana rättigheter är bland annat Swedish film. På deras hemsida har du möjlighet att teckna avtal för ett helt kalenderår eller bara licens för att se enstaka filmer.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare