FrågaÖVRIGTÖvrigt24/08/2023

Felaktig semesterlön

Jag har från 2019-2023 fått felaktig semesterlön/dag. Ex: 2022-04-01–2023-03-31 var min bruttolön 288416:- och utb semlön 660:36/dag. Jag har räknat bort den semesterlön jag fick 21.131:- från bruttolönen (vet inte om den ska medräknas i bruttolönen).

Lawline svarar

Hej och tack för att du ånyo vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är semesterlagen. Samtliga paragrafer nedan utgör hänvisningar till den nyss nämnda lagen om ingenting annat anges. Och utifrån din ärendebeskrivning misstänker jag att det hos din arbetsgivare har skett en beräkning av din semesterlön baserat på den s.k. tolvprocentsregeln. Följande kan anföras.

Allmänna hållpunkter

Tolvprocentsregeln återfinns i 16 b § vari det sägs att semesterlön enligt procentregeln utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret. Av samma bestämmelse, men i dess andra stycke (se 1 p.) följer, som svar din fråga, att semesterlön inte är semesterlönegrundande varför denna inte heller ska räknas med. Den här bestämmelsen (förmånen) kan för övrigt och som huvudregel inte avtalas bort. Av 2 § framgår nämligen att avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag, dvs. semesterlagen, inskränks, är ogiltigt i den delen. Genom kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, alltså ett centralt fackförbund får dock avvikelser göras från vissa av paragraferna i semesterlagen, bl.a. 16 b §.

Dock är det möjligt för en arbetsgivare att baka in utbetalning av semesterersättning löpande under ett semesterlöneåret (intjänandeåret) tillsammans med sedvanliga löneutbetalningar. Men detta förutsätter, såvitt jag kan bedöma, stöd i kollektivavtal alternativt, om ett sådant inte finns, en överenskommelse med varje enskild arbetstagare. I vart fall med de som har en tillsvidareanställning, det folk i allmänt (men felaktigt) brukar kalla för fast anställning. Tilläggas bör att det i så fall också mycket tydligt behöver framgå av lönebeskedet vad som utgör faktisk lön och vad som avser själva semesterlönen. Arbetsgivaren kan inte godtyckligt klumpa ihop de här två posterna till ett enda belopp.

Den nu uppkomna situationen - Vad gäller?

Den information som du har lämnat till oss vittnar om, precis som du själv har påpekat, att du verkar ha fått alldeles för lite i semesterlön. Du borde i år och enligt min mening ha fått en semesterlön om 34 609,92 kr (288 416 kr x 0,12 (12 %)) = 34 609,92 kr. Detta ska påpekas för din arbetsgivare, vilket med fördel görs genom ett formellt kravnbrev. Och detsamma gäller naturligtvis övriga felaktiga år. I preskriptionshänseende är dock följande noterbart. Av 33 § framgår att en arbetstagare som vill begära semesterlön, semesterersättning eller skadestånd enligt semesterlagen ska väcka talan inom två år från utgången av det semesterår då arbetstagaren enligt lagen skulle ha fått den förmån som begäran gäller. Vidare uttalas att om arbetstagaren försummar detta går rätten till en sådan talan förlorad. Ovanstående innebär att all felaktig (utebliven) semesterlön inte kommer att vara möjlig att kräva in med rättslig medel. Däremot finns det ingenting som hindrar din arbetsgivare att frivilligt göra rätt för sig.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i en eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författandet av ditt kravbrev och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare